Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Parkering är för billigt - inför en p-skatt

Olika varianter av parkeringsskatter finns redan på platser i Storbritannien, Australien, Kanada och USA. Där går det för övrigt fortfarande bra att storhandla med bil.
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG & PER WISSING

Det stora problemet med parkering är inte att det är för dyrt - utan att det är för billigt.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Svensk miljödebatt är paradoxal.

Å ena sidan är nästan alla partier överens om att klimatförändringarna är allvarliga och att Sverige måste ha nollutsläpp senast år 2045. Å andra sidan möts förslag som kan rucka på dagens ordning i regel av ramaskrin.

När Karin Svensson Smith, MP, i fredags föreslog en parkeringsskatt var de många kritiska kommentarerna därför inte förvånande.

Till viss del får hon skylla sig själv. Att som miljöpartist vifta med pekpinnar och uppmana folk att storhandla med lådcykel är närmast en inbjudan till hån, speciellt i en valrörelse.

Men det var också uppenbart att många ville missförstå utspelet. Moderaternas Anna König Jerlmyr påstod att MP tänkte "tvinga" barnfamiljer att handla cykelburet, medan Svenska Dagbladets ledarsida hävdade att bilister måste betala ytterligare en skatt.

Storhandla med lådcykel

Förslaget innebär dock att kommunerna ska få rätt att beskatta fastighetsägare för p-platser vid arbetsplatser och köpcentrum.

Rätt utformat vore det smart, liberal miljöpolitik. Problemet med dagens ordning är nämligen inte att parkering är för dyrt - utan att det är på tok för billigt.

I ett halvt sekel har kommuner tvingat bostadsbolag att bygga ett visst antal parkeringsplatser per lägenhet. Men eftersom kostnaden i regel är högre än vad bilisterna vill betala slås kostnaden ut på alla i huset - bilister eller ej. Resultatet är ökad bilanvändning och minskat resande till fots, cykel och kollektivtrafik, enligt forskare.

Parkeringsskatt skulle vara ett verktyg för att mildra effekterna av dessa subventioner.

Skatten ger incitament att bygga tätare städer och att lägga nya affärer och arbetsplatser nära kollektivtrafik. Det minskar utsläppen och behovet av nya, dyra vägprojekt. Till bilisternas fromma kortas dessutom köerna. Parkeringsskatt har potential att minska trafikstockningar i rusningstid lika mycket som trängselskatt - och det till en bråkdel av kostnaden.

Parkeringsskatt

Till skillnad från många av de luftpastejer som föreslås i denna valrörelse är det också beprövad politik. Olika varianter av parkeringsskatter finns redan på platser i Storbritannien, Australien, Kanada och USA. Där går det för övrigt fortfarande bra att storhandla med bil.

Det är sorgligt att så få borgerliga politiker står upp mot dagens planekonomiska parkeringspolitik, medan så många reagerar ilsket på modesta förslag om att sätta ett pris på bilköer, utsläpp och utglesning.

För den som ändrar sig finns en intressant studie om parkeringsskatter på regeringskansliet. Den togs fram under alliansens tid vid makten.


Läs också:

Bilresan är en värre miljöbov än plastpåsen 

Sätt bostäder före parkeringsplatser