Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Smarta dataparkeringar kan mota elsparkseländet

Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: JOHAN JEPPSSON / IBL
INGEN VANLIG SYN. Det är sällan sådant sparkkaos som det var en dag på Medborgarplatsen i Stockholm. Tyvärr är präktig ordning nästan lika ovanligt.

Fler geografiska staket för elcyklarna är vägen framåt. Samt särskilda parkeringsplatser.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Elsparkcyklarna är smarta fordon, även om förarna inte är det. De kan programmeras så att de inte fungerar på olika ställen, varken att köra eller parkera.

I Malmö har sparkuthyrarna valt att blockera parkering i Pildammsparken och vid vattnet i Västra hamnen. Alla städer har problem med att scootrarna slängs i hav, sjöar och åar.

Men i Malmö har företagen också stängt stadsdelen Rosengård, liksom delar av Holma och Kroksbäck.

I Sydsvenskan är Selma Abdi, 18 år, kritisk: ”De har fördomar om folk i utsatta områden, att de inte kan sköta sig eller ta hand om elsparkcyklarna.” 

Företagen har sina skäl. Elsparkar har stulits och saboterats, personal som kommit för att hämta och fixa fordonen har hotats, påpekar Tobias Persson på Voi.

Surt för den stora hederliga majoriteten i områdena. 

Men kommunen kan knappast ålägga företagen att ha utlämningsställen på en mängd bestämda ställen, oavsett vad som händer. 

Det skulle kunna göras genom en upphandling, men nej. Det finns ett tiotal företag som sysslar med denna ”mikromobilitet” som det kallas trafikmijökretsar. Upphandlingar med överklaganden skulle kosta massor, utan att glädja någon. 

Om någon undrar varför det inte finns ett hyrcykelsystem i huvudstaden för folk som ids trampa så beror det just på överklagandecirkus.

Den korrekta benämningen på de där grejerna vi snavar över på trottoarerna är för övrigt ”eldrivna enpersonsfordon utan tramp– eller vevanordning”. I alla fall kallas de så i den utredning Transportstyrelsen presenterade i slutet på juni.

Transportstyrelsen föreslår att elsparkarna förbjuds köra på gångbanor och trottoarer. Det vore en välgärning.

Självfallet bör kommunerna ta ut en parkeringsavgift från bolagen, precis som man gör av bilisterna.

En del av det kan sparkföretagen fixa genom datastaket. Och mycket mer.

I Linköping har kommunen just målat tre stora parkeringsrutor för elsparkcyklar: vid Centralen, Domkyrkoparken och S:t Lars. Funkar det hyggligt är det bara att måla vidare. Även till priset av att en och annan bilparkering försvinner.

Självfallet bör kommunerna då ta ut en parkeringsavgift från bolagen, precis som man gör av bilisterna. 

Solna kommun blev så lack på sparkparkeringseländet i fjol att man ändrade den lokala ordningsföreskriften. Uthyrningsföretagen måste skriva på upplåtelseavtal för bestämda platser, och betala avgift. 

Solna har anvisat 50 platser med plats för 20 sparkar. Företaget Lime nappade. Från 21 juni fram till och med november ska de ha sina fordon ute. Återstår att se om hyrförarna sköter sig.

Kommuner och företag måste jobba ihop. Politiken måste säga var de absolut inte vill ha fordonen, företagen ställa in elektroniska staket därefter. Samt lämpligen dra en extraavgift från de kunder som bara tycker parkering ska vara lätt - utan att visa minsta vett.

Det ska svida att utsätta flanörer för fara.