Naomi Abramowicz

Influencers och lånehajar lockar unga i skuldfällan

Pizza smakar godare när man inte handlar på kredit.
Foto: JAMES MARSH/SHUTTERSTOCK / JAMES MARSH/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Klarna har gjort många samarbeten med influencers.
Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Margaux Dietz är en av flera influencers som gjort reklam för krediter.
Foto: EERO HANNUKAINEN / IBL

Att dras med skulder från ung ålder kan sabba ens liv. Reklamen för lån och krediter behöver regleras hårdare.

Detta är en krönika av en fristående ledarkolumnist. Expressens politiska hållning är liberal.

Det kan börja med något så litet som en pizza på avbetalning. Det säger Tobias Davidsson i en intervju i SvD. Han är doktor i socialt arbete vid Lunds universitet och arbetar med en studie som undersöker hur det går till när unga vuxna skuldsätter sig och hamnar hos Kronofogden, något som har blivit allt vanligare. 

Enligt Davidsson börjar det ofta med ett mindre konsumtionslån som sen leder till ännu ett lån och ytterligare ett lån, som sen går till ett inkassobolag. Det slutar med att den där pizzan som bara var en hundring till slut kostar flera tusen. Sen fortsätter lånekarusellen för att man ska kunna betala tillbaka sina skulder. 

Enligt en analys från Finansinspektionen löper unga störst risk att få betalningsproblem. Den är drygt 70 procent större för den som är under 25 år jämfört med andra låntagare. Samma rapport visar att det är de små konsumtionslånen, där det inte görs någon kreditbedömning, som leder till störst problem. 

Vissa söker aktivt upp unga per sms på lördagskvällar, när impulskontrollen är borta sen tre öl tillbaka.

Och det krävs ingen större ansträngning för att leta rätt på mindre nogräknade kreditgivare som är villiga att låna ut några tusenlappar utan säkerhet. Googlar man ”pengar snabbt” får man nio miljoner träffar. En del marknadsför sig med att de ger lån även till låntagare med betalningsanmärkningar – givetvis till en skyhög ränta, men den som vill ha snabba cash kommer sannolikt inte att läsa lånevillkoren. Sen är pengarna på kontot inom några minuter.

Om unga inte hittar dem så har kreditgivarna andra taktiker. Vissa söker aktivt upp unga per sms på lördagskvällar, när impulskontrollen är borta sen tre öl tillbaka. 

Det finns många andra sätt att nå ut till unga, bland annat genom sociala medier. Många av Sveriges största influencers har gjort reklam för krediter eller lånetjänster, däribland Margaux Dietz och Ida Warg. Det har lett till att Konsumentverket har granskat influencers närmare. Enligt en rapport från myndigheten erbjöd till och med en influencer kostnadsfri kredit i tre månader till den som uppgav influencerns namn i sin kreditansökan.

Unga utgör de perfekta offren för reklamkampanjerna. De tillhör en generation som knappt har sett kontanter. I det kontantfria samhället har pengar blivit något abstrakt, en siffra på ett konto. Det finns ingen anledning att begränsas av att man inte har sedlar i handen. Klart att man kan köpa nu och betala senare. 

Dessutom finns inte längre samma samhälleliga stigma kring att stå i skuld till någon. Lägg till en stark konsumtionskultur och att det är lättare än någonsin att låna pengar eller att vänta med att betala så blir det en livsfarlig cocktail. Och det är ingen överdrift. Överskuldsatta är överrepresenterade i självmordsstatistiken

Det är slående att Sverige, som har ökänt strikta regler för alkoholreklam, inte har fått bukt med den skamlösa marknadsföringen av lån och krediter. Trots att det finns riktlinjer kring att reklamen ska vara måttfull och balanserad krävs det inte mer än att man scrollar på mobilen för att upptäcka att de inte efterlevs i tillräckligt stor utsträckning. Det behöver bli svårare att uppmuntra människor att handla för pengar de inte har.