Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Myndigheters IT-drift bör skötas i Sverige

Semesterpaus. Stefan Löfven lämnade hängmattan och begick PK med ÖB, Säpo och GD på Transportstyrelsen. Foto: PATRIK ÖSTERBERG / IBL BILDBYR / IBL BILDBYRÅ/IBL IBL
Överbefälhavaren Micael Bydén. Foto: PATRIK ÖSTERBERG / IBL BILDBYR / IBL BILDBYRÅ/IBL IBL
Säpo-chefen Anders Thornberg. Foto: PATRIK ÖSTERBERG / IBL BILDBYR / IBL BILDBYRÅ/IBL IBL
Jonas Bjelfvenstam, ny generaldirektör på Transportstyrelsen. Foto: PATRIK ÖSTERBERG / IBL BILDBYR / IBL BILDBYRÅ/IBL IBL

Det offentliga Sverige behöver säkerhetsutbildas. De första kursdeltagarna bör vara Stefan Löfven och hans statsråd.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

De läckor som inträffat är mycket allvarliga, men följderna är hanterliga. Det var beskedet från överbefälhavaren Micael Bydén och Säpo-chefen Anders Thornberg under måndagens presskonferens. Det är bara att hoppas att det är så väl.

Statsminister Stefan Löfven upprepade sin beskrivning av agerandet på Transportstyrelsen: ett haveri. Själv blev han dock inte informerade om haveriet förrän i januari år. 

Han önskar att han hade informerats tidigare, men sa samtidigt att så länge hans ministrar och departement arbetar mot sina myndigheter som de ska och ingenting "tar stopp", behöver de inte informera honom.

Anna Johansson framstår inte i förtroendegivande dager

Och de skötte sina uppgifter, menade Löfven. Men infrastrukturminister Anna Johansson (S) kan knappast ha jobbat effektivt med Transportstyrelsen, eftersom hon enligt egen uppgift inte blev varse Ågrens agerande förrän i början av 2017, nästan två år efter att lagbrottet begåtts. 

Informationen ska enligt Johansson ha fastnat hos hennes numera sparkade statssekreterare, Erik Bromander. Oavsett hur det är med den saken var det Anna Johansson som tillsatte Bromander. Infrastrukturministern framstår sannerligen inte i någon förtroendeingivande dager. 

Varför varken inrikesminister Anders Ygeman (S) eller försvarsminister Mikael Hultqvist (S), som informerades av Säpo respektive Försvaret i början av 2016, aldrig kom sig för att nämna "haveriet" för statsministern - den frågan har fortfarande inte besvarats tillfredsställande. 

 

Kontentan av denna affär, bortom personfrågor, är att säkerhetsmedvetandet inom den svenska förvaltningen ligger på en oroande låg nivå. 

Transportstyrelsens lagvidriga hantering innebar att IT-tekniker i IBM:s dotterbolag i Östeuropa fick tillgång till känsliga svenska data, trots att de inte hade genomgått säkerhetskontroller. Men frågan är förstås om exempelvis rumänska och serbiska IT-tekniker bör ha tillgång till känsliga svenska data - oavsett om de har genomgått säkerhetskontroller eller inte. 

Det bör de rimligen inte. 

Det ter sig minst sagt olämpligt att lägga ut data som kan äventyra rikets säkerhet på entreprenad till utlandet. Det tycker Säpo, liksom Försvarsmakten och Försvarets radioanstalt, FRA. 

Bristande svensk säkerhetskultur

Åsikten delas av myndigheten Statens servicecenter, som i januari i år överlämnade en rapport till civilminister Ardalan Shekarabi (S). Där inskärpte man att svenska myndigheters IT-drift bör skötas av staten, på statliga servrar i statliga datahallar. 

Det låter som en vettig modell. 

Sorglös outsourcing parad med vad Säpochefen kallar bristande svensk säkerhetskultur är ett allvarligt och hemmagjort hot mot rikets, och enskilda svenskars, säkerhet. 

Transportstyrelsens nya generaldirektör, Jonas Bjelfvenstam, sa på presskonferensen att utbildning i säkerhetsmedvetenhet ska genomföras på myndigheten. Det behöver tveklöst göras på flera håll inom det offentliga Sverige, Rosenbad inkluderat. 

De första kursdeltagarna bör vara Stefan Löfven och hans statsråd.

 

Läs också:

Vi är under attack från rysk propaganda 

Polisens kris hotar rikets säkerhet 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!