Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Måtte Moderaterna inte stoppa dieselförbudet

Måtte Ulf Kristersson nu inte försöka locka väljare med oansvariga löften om fortsatt smutsig stadsluft.

Det är rätt att porta smutsiga dieselbilar från stadskärnorna.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Det senaste 50 åren har luften i svenska städer blivit dramatiskt mycket renare. Katalysatorer, skrotade oljepannor och hårdare utsläppsregler har räddat många människoliv.

Men fortfarande är det många som blir sjuka och dör på grund av dålig luft. Bara trafikens utsläpp beräknas leda till att 3 000 svenskar dör i förtid varje år.

Dessvärre är det inte alla luftföroreningar som minskar. De senaste åren har utsläppen av kväveoxider från personbilstrafiken rentav ökat.

Miljözoner

Det är till stor del alliansens fel. Regeringen Reinfeldt valde att klassa många dieselbilar som miljöbilar på grund av dess låga koldioxidutsläpp. Men man blundade för att de släpper ut betydligt mer kväveoxider och partiklar än bensinbilar.

Miljöbilsdefinitionen, i kombination med att diesel beskattas lägre än bensin, har lett till en kraftig ökning av antalet dieselbilar i Sverige. Följden har blivit att flera svenska kommuner inte klarar EU:s regler för luftkvalitet.

På fredagen meddelade regeringen dock att man från år 2020 ger kommunerna rätt att porta smutsiga bilar från stadskärnorna.

Principen är inte ny för Sverige. I åtta städer finns redan miljözoner för tunga fordon, bland annat i Stockholm, Umeå och Helsingborg. Nu utökas den möjligheten till att omfatta även personbilar.

I zoner med de allra strängaste reglerna kommer i princip bara el- och gasbilar att få köra. I praktiken lär sådana zoner dock bli ytterst ovanliga, åtminstone i närtid.

Något fler kommuner kan väntas inrätta zoner dit dieselbilar bara får köra om de uppfyller de senaste utsläppskraven, som är standard sedan 2015. För att hushållen ska få längre tid på sig att ställa om kommer vissa dieselbilar av tidigare datum att få rulla i zonerna fram till 2022. En del bensinbilar kommer också att portas - men de är färre och äldre.

Dieselförbud

De stora vinnarna är förstås de människor som bor och verkar i städer med hälsovådlig luft. Men landsbygdsbor  - där alternativ till bilen ofta saknas - är också vinnare. På landbygden är snåla dieselbilar fortsatt ett bättre miljöval än bensinbilar - och nu lär begagnatpriserna sjunka.

Aftonbladets motorjournalist Robert Collin har i en ilsken krönika gjort sitt bästa för att måla ut miljözonerna som en konspiration från bilhatande miljöpartister. Men beslutet ligger helt i linje med en internationell trend. Städer världen över inför nu olika typer av dieselförbud, så sent som för en månad sedan gav högsta förvaltningsdomstolen i Tyskland grönt ljus för miljözoner.

I svensk politik finns också en bred majoritet för att ge kommunerna rätt att införa miljözoner. Alla partier utom KD, SD och M har sagt ja. Moderaterna har tidigare bara sagt sig vilja skjuta på införandet, ett krav som kan sägas vara uppfyllt i och med övergångsreglerna för dieselbilar. Men nu kampanjar Moderaterna plötsligt stenhårt mot förslaget.

Måtte Ulf Kristerssons oansvariga löften om fortsatt smutsig stadsluft inte vinna framgång.

 

Läs också:

Moderaterna sprider myter om dieselförbud

Tyska domen kan ge dieselförbud i Sverige