Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Malin Siwe

Stort ordförråd är mycket viktigare än stor skolgård

Gården på förskolan Cymbalen i Malmö i vinterskrud. Alla elever ryms inte på en gång. Man går i skift dit, och till Tjuvaparken.
Foto: https://www.facebook.com/cymbalen/
En av de klassiska ABC-böckerna varje barn, och vuxen, har nytta och nöje av.
Foto: privat
Foto: LARS SCHRÖDER / TT / TT NYHETSBYRÅN
Märta Stenevi (MP) var byggkommunalråd i Malmö när striden mot förskolan Cymbalen inleddes.
Foto: LARS SCHRÖDER / TT

Utopiska regler för barnens bästa kan förstöra för dagens barn. Till exempel dem som går på förskola i Malmö.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Det finns lärare, landskapsarkitekter och en och annan stadsplanerare som vurmar för utomhuspedagogik. 

Därför finns det numera förskolebussar på många håll i Sverige. I Uppsala finns det sju som vardera rymmer 22 barn. 

De far i väg från ordinarie förskola klockan nio på morgonen och återvänder tre på eftermiddag. Däremellan är det uteundervisning, max en halvtimmas resväg bort.

Uppsala kommuns val är inte helt och hållet grundat på pedagogisk övertygelse. 

”Förskolebussarna finns på förskolor i områden där det finns behov av fler förskoleplatser”, skriver kommunen. 

I bussen är det trångt om saligheten. Men sådant finns inga regler för. Däremot har Uppsala riktlinjer för storleken på förskolegårdar. 

I innerstaden ska det vara 20 kvadratmeter per barn. 

I Malmö siktar man på 30 kvadrat. Det har inte den eftersökta friförskolan Cymbalen, som sedan 30 år håller till i tidigare postkontor. Med tillfälligt bygglov. Och det går inte för sig i evigheter.

När förskolan sökte permanent bygglov blev det nobben. Stadsbyggnadsnämndens dåvarande ordförande Märta Stenevi (MP), numera språkrör, höll hårt på storlekskravet. Att barngrupper går till Tjuvaparken hundra meter bort duger inte, det är för långt.

Lilla Cymbalen, 30 barn och åtta anställda, överklagade och fick rätt av Mark- och miljödomstolen. Det finns inga statliga gårdskrav - bara skrivningar om att ”tillräckligt” stor friyta ”lämplig” för lek.

Malmö ger sig inte. Staden är inne på tredje försöket att stoppa Cymbalen. Då fann länsstyrelsen för gott att besöka förskolan och assessorn Peter Wencel konstaterade i Sydsvenskan: 

”Förskolan arbetar konsekvent med att ha barnen i små grupper. Är det högst tio barn på gården finns det inga problem. Det finns ett antal lekredskap, gömmor, ett skepp och liknande.”

Där finns potatis också. I fjol skördade man 6,1 kilo som man gjorde chips av.

Malmö kommun driver fler stora dagis där inte ens är en av fem anställda är förskollärare. På Cymbalen är det en av tre.

Striden fortsätter. Måtte Cymbalen få rätt, för det är verksamhetens kvalitet som måste stå i centrum. Inte kvadratkrav på lekytor utomhus. 

Kommunala Södertulls förskola har för övrigt sin gård på ett tak. Och den finns kvar, trots att friytan per barn är några kvadratcentimeter mindre än på Cymbalen. Det är färre förskollärare per barn och lite högre kvot barn per anställd. 

På tal om andelen förskollärare - Malmö kommun driver fler stora dagis där det inte ens är en av fem anställda. På Cymbalen är det en av tre.

Det är inte bra. För examinerade förskollärare ska ha kunskaper om det viktigaste i verksamheten - språkutveckling.

Det finns gott om rapporter om att förskolebarn - inte bara i Malmö - inte alls har det ordförråd de borde för sin ålder. 

Elever som börjar förskoleklass med 2 000 ord i ryggsäcken, i stället för åtminstone 5 000, kommer att ha svårt att komma ifatt.

Där borde det politiska fokuset ligga - på att räkna ord snarare än kvadratmeter gård. Innehåll måste gå före yta.

När kommunerna gör riktlinjer av sina drömmar om ideala skolgårdar hänvisar de ofta till barnkonventionen. 

Om de verkligen vill barnens bästa måste de sätta språket först.