Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Malin Siwe

Sopkaos och stängda dass hotar tilliten

Enkla jobb saknas. Varför inte bemanna rastplatserna så att yrkeschaufförer kan vila i frid och folk med luktsinnet i behåll kan använda toaletterna?

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

För sju år sedan ilsknade Knivsta kommun till när invånare upptäckt att campare slagit sig ner på rastplatsen Mora stenar. Det blev skräpigt. Och inte var som helst, utan några hundra meter från den plats där Sverige under medeltiden valde kung.

Knivsta vände sig till Trafikverket, som har hand om de 350 rastplatserna i Sverige. 

"Det har inte varit något stort problem hittills, utan det här är väl egentligen den första platsen som vi ser det här fenomenet. Så vi är lite tagna på sängen kan man väl säga", sa Trafikverkets enhetschef för region öst, Fredrik Brokvist till P4 Uppland.

Nu är Trafikverket dessvärre väl bekant med smutsiga och otrygga rastplatser. Indirekt varnar man på hemsidan. "Städningen och skötseln av rastplatserna har då blivit svårare och det har hänt att personal har blivit utsatta för våld eller hot om våld. Trafikanter har blivit utsatta för brott, exempelvis rån."

I mars upptäckte fastighetsskötare Rolf att människor bosatt sig på handikapptoan på rastplatsen Torrekulla i Mölndal, en av sex han hade ansvar för. På toaletten fanns bland annat ett gasolkök och madrasser.

När Rolf sa åt kvinnorna som just kommit ut från toaletten blev han nerslagen av män i deras sällskap. "Jag fick en rak höger och åkte ner i asfalten", berättade han i GT. Sedan dess har han slutat arbeta med tillsynen. 

I maj stängde Trafikverket Råby rastplats utanför Västerås. En sanering var nödvändig efter skadegörelse. Strax efter fick man stänga Svedvi. "Problemen flyttade dit", konstaterade underhållsledaren Karl Åkerlind i P4 Västmanland.

Trafiksäkerheten hotas när färre vågar rasta

Rastplatserna är viktiga för trafiksäkerheten. Yrkesförare ska kunna ta sina lagstadgade vilostunder. Trötta privatbilister sträcka på benen. Föräldrar släppa ut rastlösa ungar. Och nödiga ska kunna lätta på trycket för att bättre koncentrera sig på körningen.

Nu låter många bli för att toaletterna är papperslösa och stinkiga - om de alls fungerar. Eller för att man är rädd att bli rånad av utländska vägpirater och inhemska brottslingar, eller påhoppad av EU-migranter. Polisen varnar för att stanna och hjälpa till när någon vinkar vid vägkanten. Man ska hellre ringa 114 14.

Vi är inne i en ond spiral. De i och för sig befogade varningarna gör att vi ser på varandra med misstänksamhet. Och därmed minskar den samhällsviktiga tilliten. Och inte bara i trafiken. Det händer också i bostadsområdena.

Stinkiga soprum och sabotage värst för grannarna

I Brickebacken i Örebro sa den privata hyresvärden Hemgården upp kontrakten för 15 av de 103 lägenheterna i sin fastighet, rapporterar Hem&Hyra. Värden menar att dessa hyresgäster bidragit till sopkaos och vandalisering, och anför film från kameror i soprummet som bevis.

Hyresgästföreningen invänder. Får man ens filma? Är det rimligt att koppla ingångskort till person, man kan ju låna ut?  

Självklart vill ingen mista sitt hyreskontrakt i bostadsbristens Sverige. Men Hyresgästföreningen borde nog ta det lite varligt i försvaret av sopsyndarna. Har man bidragit till att några av dem fått prövotid är det bra, men det viktigaste här är faktiskt att de 88 hushåll som skött sig ska slippa stank och livsfarlig förstörelse av hissar. Och de hyreshöjningar som kommer när 65 procent av intäkterna går till kostnader för sabotage och sopkaos.

Hyresvärdar måste kunna blir av med hyresgäster som förstör, inte för bolagsekonomins skull utan för att grannarna ska kunna få leva med tillit och trygghet. På samma sätt måste Trafikverket se till att skydda rastplatserna, till exempel med dubbelbemanning.

Det kostar säkert ett antal miljoner i Trafikverkets budget. Men samhällskostnaden för förlorade tillit är många gånger större.

 

Läs även: 

Anna Dahlberg: Dags att införa ett tiggeriförbud  

Välfärden göder den grova brottsligheten