Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Malin Siwe

Slusseneländet nu eländigare

Socialdemokraterna i Stockholm borde lära läxan av partikamraterna i Stuttgart. Att fjäska för bevarandeopinioner slutar illa.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Slussen i Stockholm är ett elände. På alla vis. Trafiklösningen är usel för flanörer, cyklister, bilister och kollektivtrafikanter. Dessutom är anläggningen sorgligt sunkig.
Men minst lika illa är att den politiska hanteringen varit lika eländig som själva Slussen. De förtroendevalda har diskuterat och planerat i över trettio år. De har hållits arkitekttävlingar 1991-92, 2004 och 2008. Utan att något har hänt.
I går kväll skulle det äntligen ha fattats beslut i stadsfullmäktige. Men Socialdemokraterna och Miljöpartiet valde att missbruka bordläggningsmöjligheten så att avgörandet skjuts upp till nästa möte, den 12 december.
Socialdemokraterna har på senare tid valt att flirta med den föregivna folkopinion som absolut inte vill se de liggande Slussenritningarna omsatta till verklighet. Några vill bevara och rusta upp detta daterade monument över drömmen om massbilismen. Andra vill se en helt ny lösning.
Socialdemokraterna har ingen egen uppfattning om hur nya Slussen ska se ut. Eller om det ska vara den gamla. Det ska bara inte tas beslut nu.

"Jag tycker inte att man ska forcera fram ett så viktigt beslut. Jag gillar inte panikargumentet", säger S-oppositionsrådet Tomas Rudin i Metro. Forcera?! Vi talar om att fatta beslut efter trettio års velande. Rudin öppnar för att Socialdemokraterna ska göra Slussen till en valfråga 2014 och då riva upp byggbeslutet.
"Sedan går vi ut till medborgarna och frågar om de tycker att vi har tänkt rätt", förklarar Rudin.
I söndags var det folkomröstning i Baden-Würtemberg om en ny centralstation i huvudstaden Stuttgart. Den hölls för att de tyska socialdemokraterna inte ville stöta sig med bevarandedemonstranterna. Protesterna mot den nya underjordiska stationen har varit högljudda och stundtals månghövdade. Som mest var 100 000 på plats en oktoberfredag i fjol.

Precis som i Slussenfrågan har motståndarna mot Stuttgart21, som tågprojektet heter, olika motiv. Några är arga för att nuvarande station delvis rivs, andra för slottsparken intill blir byggarbetsplats under tiden och många träd då sågas ned. En del bekymrar sig om grundvattnet och andra över kostnaderna, 40 miljarder svenska kronor.
I våras var det val i Baden-Würtemberg. De borgerliga, för stationsprojektet, miste makten efter 60 år. De gröna rusade fram och blev större än S som förlorade på sitt hattande i tågfrågan. Så fick då folket avgöra. Nästan varannan delstatsmedborgare röstade, det blev ett rungande JA till Stuttgart21.
Bevararfolket i Stuttgart påminde om demonstranterna som ville rädda tv-eken - och inte bara för att det var trädkramning i bägge fallen. Där fanns samma blandning av proffsdemonstranter, konstnärer och städad övre medelklass. Samma välartikulerade röster som gjort Slussen till ett elände.
Men flertalet tyskar, som svenskar, föredrar förändring. Även om de inte gör något väsen av sig. Och de föredrar politiker som har en bestämd uppfattning och argumenterar för den framför dem som evigt ska avvakta.
Varken Stuttgart21 eller förevarande Slussenritning är ideala. Men den perfekta lösning som godtas av alla finns inte. Ens i Utopia.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!