Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Malin Siwe

Nya museet visar upp EU:s allra sämsta sidor

BRYSSEL. Europeiska historiens hus är som en nidbild av EU. Total tilltro till ny teknik, som inte fungerar. Dyrt. Och federalistiskt.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Strax före tre går jag genom säkerhetskontrollen till EU:s nya museum för europeisk historia i Bryssel. Det har kostat 550 miljoner kronor att ställa i ordning, årlig drift tros landa på 70 miljoner.

Stoppar in ryggsäck och rock i förvaringsskåp. Går en trappa upp. Får veta att jag måste lämna körkort eller pass för att kvittera ut en padda. Säger att jag nöjer mig med att läsa skyltarna. Får veta att det inte finns skyltar. Alls.

Hämtar och lämnar ifrån mig körkortet. Ställer in apparaten på svenska, 24 språk finns tillgängliga. 

Europas historia börjar med filosofi. En byst av Aristoteles och ett foto av Slavoj Žižek, slovenen som hävdat att en röst på Macron är en röst på Le Pen för att hans nyliberalism kommer att få hennes fascism att segra.

Apostlagärningarna förträngda

Får veta att kristendomen kom till Europa under medeltiden. Och det kan väl gälla oss i Norden och balterna. Men Paulus blev biten av en orm på Malta. Petrus, förste biskopen i Rom, led martyrdöden under Neros tid.

Norr och söder är annars märkligt frånvarande. Dock finns det en medalj av Gustav II Adolf. Jag försöker läsa vad som står om den tiden - 30-åriga kriget var omstörtande för stora delar av kontinenten. Det märks inte. Apparaten börjar leverera delar av texten på vad jag gissar är rumänska.

Trycker på ikonen för nästa föremål i montern. Händer inget. Bankar i stället några gånger på x, den blandspråkiga rutan stängs till slut. Prylikonen funkar inte ändå. Tvingas backa ett steg till och välja monter först. Till slut svenska ljud och bokstäver. Ett tag. Sen kommer det mer rumänska. Inte blir det bättre när jag prövar med engelska och tyska som basspråk.

Går till personal, det är gott om anställda. Händer hela tiden, förklaras med en axelryckning. Efterlyser skyltar, engelska räcker. Skriv det på en lapp vid utgången, säger den unga kvinnan. 

Kolonialism och Karl Marx tar plats

Kristendomen är faktiskt ännu mer sällsynt än nord och syd. Mysko. Inget har enat och skilt människor i vår världsdel så under seklerna. Kolonialism, med slavhandel och utsugning, får större utrymme. Imperierna fördöms.

Därpå blir det franska revolutionen, Karls Marx, en massa borgerliga revolutioner, arbetarrörelse och första världskriget. 

Det är komplicerat, förklarar berättarrösten som låter bekant från public service. Men en orsak till kriget är nationalismen som spridit sig som en farsot. Tydligen är imperierna, som nyss var så hemska, ändå en förebild för fredlig samexistens.

Undrar var Balkankrigen före första världskriget håller hus.  Har aldrig hört talas om dem, meddelar en värdinna. En annan tror inte de är med. Finns någon utförlig beskrivning av Versaillesfreden? Ingen vet. Men dokumentet kan man titta på i källaren.

Vid ett bord ska man docka sin padda och jämföra livslängd, inkomster, bilinnehav mellan länder och år. Dött. Frågar hur jag ska göra. Nähä - trasigt. Tyvärr tillräckligt fungerande för att slå av ljudet till filmen som visas på väggen.

Får utbrott. Personal säger inte hens fel. Självklart inte. Men rapportera till chefen att du blivit utskälld av en vansinnig svensk kärring som efterlyser skyltar på engelska i stället för språksallad och plötslig informationsdöd.

Går därifrån rasande vid stängning, efter drygt tre timmar. (EU rekommenderar besökstiden 90 minuter.) På grund av teknikhaverierna har jag missat massor. 

Polen efterlyser Johannes Paulus II

Lugnar ner mig hemma och letar åsikter om museet. UKIP har gormat om slöseri och federalistpropaganda. Polska politiker har klagat på att polacker inte bara skildras som offer utan också förövare. Samt saknar en guldstaty av påve Johannes Paulus II som ensam fick kommunismen på fall. Typ.

I Tyskland har museet debatterats på kultursidor. Kritiken gäller främst att kristendomens och liberalismens inverkan på livet i Europa förringas, att kommunismen kommer väl lindrigt undan. 

Det är förvisso inte EU:s politiker som skrivit informationsmanusen. Det är professionella museimänniskor. Men de har uppenbart verkat i den Brysselbubbla där man drömmer om EFS, Europas förenta stater.

Europeiska historiens hus bör diskuteras

EU borde aldrig ha öppnat museet som invigdes i fjol, tre år försenat. Manusen måste rimligen skrivas om. Majoriteten av medborgarna gillar EU, men de vill leva i sina nationalstater. Att inte ta hänsyn till det är provocerande, och ohistoriskt. Vi lever i demokratier där folkets åsikter påverkar utvecklingen. Och utställningen vill skildra idéer som ger avtryck.

"En plats att diskutera, ställa frågor om och reflektera över Europas historia" skriver EU-parlamentet. Ett koncentrat av EU-elitens sämsta sidor, uppvisade på 4 000 kvadratmeder mitt i Bryssel, kan man också säga.

Att Europeiska historiens hus bör diskuteras är dock korrekt. 

 

Läs också: Varning för Macrons slorslagna EU-visioner

MALIN SIWE: EU ska inte betala för pekpinnar åt medierna

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!