Socialbidragstagare som hyr av MKB gör en ren förlust på presentkortet eftersom maten hos Coop kostar mer än hos billigbutiken.
Socialbidragstagare som hyr av MKB gör en ren förlust på presentkortet eftersom maten hos Coop kostar mer än hos billigbutiken.
Malin Siwe

Malmös gåva gav sänkt socialbidrag

Publicerad

Presentkortet på 500 kronor till kommunens hyresgäster i Malmö har lett till ilska och dyr byråkrati. Politiker med gåvoimpulser bör lära av den sorgliga historien.

Expressen getinglogga
Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Malmö kommunala bostadsbolag, MKB, fyllde 70 år i fjol. Man ville inte bara gneta på som vanligt med underhåll och planer för nybyggen för att lindra bostadsnöden.

Här skulle firas. Inte med grillkvällar och tårtkalas på gårdarna, för sådana aktiviteter faller inte envar på läppen. Nej, alla skulle bli glada. Också de som inte gillar att umgås med grannarna. 

60 kronor per kuvert

MKB handlade upp presentkort på 500 kronor per hushåll, och de är 23 000. Coop vann budgivningen och sålde korten för 10 miljoner enligt skd.se. Gåvan skickades ut i rekommenderade brev.

Bara portot gick på 1,2 miljoner kronor. 

Underligt nog tänkte inte MKB på att många av hyresgästerna får ekonomiskt bistånd ur kommunkassan, det som även kallas försörjningsstöd eller socialbidrag. Då ska varje ny inkomstkrona minska stödet från skattebetalarna. 500 kronor in genom presentkort på Coop ger 500 kronor mindre i nästa bidragsutbetalning.

Hur många av de boende det handlar om vet ingen exakt. Men i den östra delen av Malmö fick var sjätte hushåll bistånd någon gång under år 2016, i södra Malmö var sjunde. Andelen som bor i MKB, som inte har inkomstkrav, torde vara högre. 

Rena förlusten för socialbidragstagare

Under hösten har de redan överbelastade socialsekreterarna behövt kolla vilken hyresvärd klienterna bor hos. Hyresgäster hos MKB fick sitt bidrag sänkt under en månad. Självfallet blev de arga. Coop är inte billigaste butiken i stan.

Några nöjde sig inte med att knyta näven i lomman utan överklagade socialförvaltningens beslut. Vilket lett till mer kostsam byråkratisk verksamhet.

"Jag vill inte bi tvingad att handla mat i en viss affär med betydligt dyrare varor än till exempel Willys och Netto. Hade jag vetat detta hade jag inte tagit emot presentkortet", skrev en 60-årig kvinna i sin överklagan, refererad i Sydsvenskan.

Invändningen är högst begriplig. Det finns affärer i Malmö där grönsakerna kostar en fjärdedel av vad de gör på Coop. Många människor med små intäkter äter mycket grönt - kanske inte främst för klimatet och miljön, utan av kostnadsskäl. Bönor är billiga och mättande.

Domstolen stöder socialförvaltningen

Men förvaltningsrätten kan inte jämka det nedsatta bidraget utifrån vad var och en av de överklagande kunde tänkas ha fått för matkasse för 500 kronor om de inte fått presentkort hos kooperationen. I sex olika beslut har domstolen slagit fast att presentkortet är en inkomst. Och pengar in betyder lägre bidrag.

Summerar man den sorgliga historien har alltså sossestaden Malmö givit en administrativt dyr gåva till de hyresgäster som har det någorlunda ställt. Medan de som har sämst ekonomi fått det lite sämre. Om än bara för en månad.

Alla politiker bör dra lärdom av detta. Det är inte kommunens, regionens eller staten sak att dela ut presenter till medborgarna. Det kostar mycket och smakar illa.

Storvulna gester på andras bekostnad leder till misstro och förakt. Det som ger respekt är väl utfört vardagsarbete.

Firande kan och ska förstås inte förbjudas. Men blir det mer än ballonger till barnen och en tårtbit till levande musik är risken stor att jublet fastnar i halsen.

 

Läs även:  MALIN SIWE: Staten är inte vår styvfarsa 

PATRIK KRONQVIST: Galet att skattebetalarna pröjsar för årets julklapp

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag