Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Malin Siwe

Malin Siwe: Låt hörlurarna vara

Kan det vara farligt att ha hörlurar i trafiken?

Ja. Bör det förbjudas? Nej.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Den elvaåriga flickan gick och lyssnade på musik i sina hörlurar och hörde inte att spårvagnen kom. Tillbudet i Göteborg i söndags var inte allvarligt, tösen fick ont i huvudet och ena ankeln. Händelsen skulle knappast ha nått allmänhetens kännedom om inte läsare och lyssnare samma morgon kunnat ta del av TT:s reportage med rubriken "Hörlurar bakom dödsolyckor".

Inom ett par år har fyra personer, alla med hörlurar, dött i tågolyckor. Vid samtliga tillfällen har lokförarna tutat, utan effekt.

Chefen för trafikpolisen i Stockholm berättar att cyklister som hamnar i incidenter ofta har lurar på. Trafikverket noterar ett ökat samband mellan hörlurar och olyckor och rekommenderar barörat.

Gott så.

 

Nu är det bara att hoppas förbudsnissarna inte triggas av rapporteringen. Men risken finns: Legio är deras namn, ty de är många.

Hittills har Moderaterna lyckats mota de andra partierna som i detalj vill lagreglera hur mobiltelefoner får användas i bilar.

Men när Moderaterna blir nyare och nyare har också de fått riksdagsledamöter som i säkerhetens och folkhälsans namn vill ta till lagboken.

Henrik Ripa, tidigare Lerums starke (M)an, vill totalförbjuda tobak. Han vill förbjuda omyndiga att använda solarium och ber medborgarna att bojkotta butiker som säljer energidrycker till samma åldersgrupp. Nå, han är inte bara piska.

Ripa vill utöka Rut-avdraget från hemmet till kroppen: ropen skalla, personal trainer till alla som tycker sig ha råd om staten tar halva räkningen.

Vad Ripa och de andra paternalisterna missar är att lagstiftningen sällan har avsedd effekt.

 

Ta det där med telefoni och bilkörning; där har riksdagen länge varit inne på att förbjuda handhållen telefon och sms:ande.

Handsfree ska det vara (då var det där med hörlurar och olyckor ingen sak än).

Ivrarna hänvisar till förbud i Europa och USA och tycker att friheten här är en hälsofara.

VTI, statens väg- och trafikforskningsinstitut med 200 anställda, konstaterar efter gedigen genomgång av utvärderingarna utomlands att förbuden inte ger effekt i olycksstatistiken.

Första året blir det lite bättre, sedan är allt tillbaka vid det gamla.

Bilisterna struntar i lagen eftersom polisen sällan gör mobilrazzior, de har viktigare insatser att göra, mot stöld och våld till exempel. På kuppen urholkas den allmänna laglydigheten.

 

VTI konstaterar att mobilen i bilen kan vara distraherande och därmed farlig. Men så är också gapande barn, för att inte tala om trötthet (20 timmars vakenhet motsvarar 0,8 promille). För den småtrötte föraren kan mobilsamtalen pigga upp och därmed öka koncentrationen.

Samma gäller förstås för cyklister och gångtrafikanter med pratradio, musik eller samtal i öronen.

Ibland funkar ljuden skärpande, andra gånger avskärmande. Dessutom går många av oss i tankar och in i lyktstolpar med nakna öron, eller fastnar med cykelns framdäck i en grop därför vi ägnade hjärnan åt semesterplanering.

Fyra av fem cykel olyckor inbegriper endast pedalisten.

Förbud är till för att respekteras. Därför måste de vara få och välmotiverade.

Lagar som moralutsagor är demoraliserande. Överdrivet säkerhetstänkande skapar bara nya risker, och kostnader.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!