Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Malin Siwe

Klimatet blir inte bättre av handelshinder, tvärtom

Stockholm Environment Institute stiftades av regeringen 1989. I fjol omsattes 217 miljoner kronor, merparten kom från svenska skattebetalare.

De anställda vid skattefinansierade Stockholm Enviromental Institute flyger ut flera ton växthusgaser per skalle och år. Dags att dra ner anslagen och låta dem skajpa.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

För att vara rättvis. Det är inte Stockholm Environment Institute som skrivit debattartikeln i SvD 30 januari. Det är tre forskare som jobbar på SEI som förfasar sig över svenskars konsumtion, inte minst privatpersoners nätköp från Kina. 

Trion har hittat en nätbutik där man kan köpa en t-tröja för en tia, en liten stekpanna för 29 kronor och fodrade vinterkängor för 97 spänn. Inte bra. De jämför med skatteplanering i Panama. Moraliskt dubiöst, men oftast legalt.

Varken Tullverket och Postnord har lagt på moms

Och visst, på det viset är näthandeln till och med värre. Man inte får smita från moms när man näthandlar. Eftersom varken Tullverket eller Postnord har krävt kunderna på skatten så har privatimportörerna inte betalt. Men det ska bli ändring.

Det är inte statens uteblivna skatteintäkter på bortåt en miljard kronor Louise Karlberg, Ylva Ran och Henrik Carlsen bekymrar sig över. De nämner inte saken. Det är prylarna i sig och transportavståndet. 

"Ansvaret för att nå en hållbar konsumtion måste flyttas från individuella val till politiska ställningstagande", lyder sista meningen.

Förvisso behövs statliga ingripanden för miljöns skull. Men det ska vara för stora problem, och åtgärderna ska vara effektiva. Då handlar det om flygskatt, om ökande grader av inblandning av biobränslen. Till exempel.

Men bevare oss väl från att staten ska tilldela varje svensk invånare en koldioxidkvot per år där varje inhandlad korv, tröja, tankning och flygresa ska noteras. Skona oss från förslag om att vi ska odla, bråka, spinna och väva vårt lin hemma. 

Kläder står inte ens för en procent av klimatutsläppen

Global arbetsdelning är bra för alla. Frihandel en grund för det framgångsrika Sverige.

Är man forskare med klimatutsläpp i fokus är det möjligen ändå de tunga exportvarorna från Sverige man ska fundera mer över. 

Tillverkningsindustrin står för en fjärdedel av utsläppen, bara stålindustrin för drygt tio procent. 

Hushållens andel är 16 procent. Utsläppen vid tillverkning av kläder och skor sker nästan helt utomlands, men räknas ändå. Men klädseln står i sin tur bara för 4 procent av hushållens utsläpp. 

Att begränsa frihandeln med lagstiftning för att komma åt en sådan liten källa vore ren idioti. Det skulle lätt kunna utlösa handelskrig där våra dyra exportvaror drabbas. Samma produkter görs inte smartare på annat håll, svensk industri har varit duktig på att minska sina utsläpp.

Medelsvensson landar på 7 ton koldioxidekvivalenter

Stockholm Environment Institut grundades av staten 1989. Det finansieras till största delen av svenska skattemedel. De anställda 123 drog i snitt på sig 4,2 ton utsläpp i fjol genom flyga i jobbet, enligt årsredovisning. (Om SEI helt plötsligt blandat in alla 220 anställda - också de utomlands som inte finns med i bokslutet annars - blir det 2,3 ton. Men det är ändå en del om man jämför.) 

Privata Svensson gör av med knappt 7 ton. Totalt. Bil, flyg, boende, mat och importerade kläder inräknade. 

Det är alltså tre personer anställda vid SEI som ropar på lagstiftning. Men institutet kommer att tillgodoräkna sig ordutsläppet i sin årsredovisning, där framgång bland annat mäts i omnämnanden. 

Jag ger härmed mitt bidrag. Med en uppmaning till regeringen att minska pengaflödet till SEI. Genom att skajpa mer och flyga mindre skulle dess påverkansarbetare skona såväl klimatet som statskassan. Och stärka sin trovärdighet.

Läs också: Patrik Kronqvist: Tagga ner, alla gröna förslag är inte galna 

Skattebetalarna håller flyget under vingarna