Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Malin Siwe

Försvaret borde rodna av rejäl flygskam

JULGRANEN. Jas-formationen är en tradition som ger välbehövliga flygtimmar.Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

Svenska försvaret har många flygplan, som allt oftare står på backen. Det är orimligt. Funktion måste gå före mängd.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Försvaret hade tillräcklig tur med vädret i december för att genomföra sin hälsning till folket i form av JAS-plan som flög över Sverige i julgransformation.

Annars hade statistiken över flygtimmar sett ännu värre ut. Svenska Dagbladet har gått igenom Försvarsmaktens årsredovisningar och noterat att Jas Gripen allt mer sällan är i luften. I fjol 9 624 timmar.

Flygandet har dalat de senaste åren. Nedgången till 10 622 timmar år 2017 förklarades med dålig kvalitet på flygbränsle och perioder av dåligt väder. 

Men krig förs väl inte bara när det är soligt och vindstilla?

Året därpå skylldes på ombyggnaden av banorna på F7 Såtenäs.

I fjol var ursäkten att det funnits ”problem med att få igenom tillsyner i tillräcklig omfattning”.  På vanlig svenska betyder det att underhållet är eftersatt. Det saknas reservdelar och personal.

”En väldigt olycklig trend”, kommenterar Allan Widman (L) i SvD och säger att ”Försvarsmakten har gjort sken av att man övar mycket mer”.

Helikoptrarna flyger inte heller

Den som inte dyker ner i årsredovisningen utan rör sig på ytan av forsvarsmakten.se får onekligen det intrycket. Den som klickar sig fram till svaret på frågan om varför man övar får veta:

”Vi måste vara bättre än en eventuell fiende. Därför övar vi ständigt och allt mer.”

Det rimmar rätt illa för Flygvapnet, där också helikoptrarna står mer och mer på marken. Modifieringar har tagit längre tid än planerat, står det i en fotnot.

Totalt minskade lufttimmarna från 29 108 år 2017 till 25 467 i fjol.

Det går naturligtvis också att skylla på att försvarets andel av BNP stadigt minskat. 1980 nådde den för sista gången tre procent. 1997 hade den krympt till två procent och 2017 bottnade den på en procent.

Problemet är att varken Försvarsmakten eller försvarspolitikerna har rättat mun efter matsäck. Man har ständigt beställt många nya, dyra svenska grejer.

Den 14 februari i år gjorde Flygvapnet sin premiärtur i Jas Gripen E. 60 plan av modellen E/F beställdes innan C/D ens var färdiglevererad. Ett helt obegriplig förfarande för en civilist som gillar ekonomisk ordning.

Politikerna och försvaret måste enas om valutan

För politiker och tjänstemän som arbetar i finansdepartementet är begreppet ”överplanering” den aggressionsframkallande symbolen. 

Innebörden är att försvaret har beställt mer än vad som ryms i budgeten. Somligt blir ju försenat och därmed ofakturerat, och man vill för liv och pina göra av med vartenda anslaget öre varje år.  Annars kan politiker se besparingsutrymme.

På det viset har prioriteringar blivit konstiga och övningar ställts in när materielräkningarna väl måste betalas. 

Nu är alla politiker ense om att försvarsanslaget måste upp. Den politiskt sammansatta försvarsberedningen siktade på 1,5 procent år 2025 i sin slutrapport i maj.  

Visst behövs mer pengar, men procentmål stimulerar slöseri. Det är bättre att tala om miljarder kronor. Det har både beredningen, finansen och försvaret gjort. Tyvärr talar de inte om kronor i samma penningvärde. Och har dessutom missförstått varandra om vad som redan är intecknat.

Detta måste få ett stopp. Annars slutar det med Sverige står med världens dammigaste militära vapenförråd.