Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Malin Siwe

Filipstad är något för andra kommuner att ta efter

Över 300 000 har sett Pernilla Wahlgrens ökända schlager ”Det är här det händer”. Ännu fler har sett klippet när dottern Bianca Ingrosso dömer ut Lidingölåten.Foto: skärmdump av Lidingö stads video
EU:s Socialfond firade de 60 åren med en mässa. Filmen därifrån, som knappt någon sett, kostade över 80 000 kronor, rapporterade DN.Foto: Skärmdump från filmen ESF-rådet 60 år.

Heja Filipstad! Kriskommunen har vågat välja bort att synas på Youtube. Men offentlig sektor lägger miljoner på pajiga videor.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Malmö stad håller sig med en Youtube-kanal. Där finns 307 videor och 429 prenumeranter. Men alla kan titta, till exempel på ett sex minuter långt inslag om mikroplaster. 

Informationen är näppeligen ny för någon. Den enda skillnaden från alla tv-inslag vi har sett i ämnet är att alla talar skånska. Filmen har legat ute i fem månader och visats 59 gånger. 

De fem kommuner - Karlskrona, Karlstad, Lidingö, Södertälje och Umeå - som är nominerade till digitaliseringspris vid Kvalitetsmässan i november har alla Youtube-kanaler. De påkostade filmerna ”Södertälje växer” har inte ens hundra visningar.

Så är det med det mesta kommunala materialet. Ibland kan det nå upp till något tusental. Oftast inte. 

Lidingö har dock ett undantag. Videon där Pernilla Wahlgren sjunger ”Det är här det händer” tillsammans barn, unga, lärare, torghandlare och annat folk har nästan 340 000 visningar.

Även om tjocka släkten till de medverkande repristittat har även andra avnjutit dängan, inte minst kalkonkonnässörerna. 

Klippet från Wahlgrens värld i Kanal 5 där dottern Bianca Ingrosso förklarar att morsans video ”är det värsta hon någonsin gjort” närmar sig 580 000 visningar.

Hellre ökänd än okänd torde den überkäcka ”hälsans ö” resonera. 

Det är nu inte bara kommuner som i sin iver att ligga i digital framkant gör videor för nätet. Regionerna gör det, liksom statliga myndigheter. Naturvårdsverket har 131 klipp, bland annat sexminutersfilmen ”Skogens dukade bord” med drönarbilder och grafik ”. 36 visningar sedan slutet av maj. Dessutom har verket 583 videor under rubriken konferenser och möten.

Vad alla dessa inslag kostar vet ingen. De snuttar som i praktiken är stillbilder från konferenspresentationer torde inte kosta många kronor. Men när man ser att proffsfotografer använt drönare, när det finns animationer - då vet man att det inte varit billigt.

DN rapporterade i maj att det svenska ESF-rådet gjort en film om sin 60-årsmässa. Organet som hanterar EU-medel betalade nära 83 000 kronor för de knappt sju minuterna. När DN skrev hade den visats 14 gånger på Youtube.

Vi skandalsugna har drivit upp siffran och därmed sänkt klickpriset; nu har den 69 spelningar. Kontaktkostnaden kan kanske sjunka till en tusenlapp per skalle.

EU i alla sina former är oöverträffad mästare i att spendera skattemedel på osedda videor. I juli la man ut 28 tvåminutersklipp om en vardag i varje medlemsland.

I Sverige får vi följa pappaledige hipstern Erik som skajpar med sambon, handlar ekologiskt och får sushi levererad till dörrhandtaget - 499 visningar.

Mest sedd är Julie i Belgien, knappt 1 900. Hon duschar i rent vatten, sorterar plast, åker spårvagn och gör en kreativ namnbricka till älsklingens hund. Husse får ersättning när flyget var sent. Allt tack vare EU. Merci och Danke.

Eller far åt helskotta. Tänk om kommuner, regioner, statliga myndigheter och EU kunde koncentrera sig på att lösa faktiska problem i stället för att putsa på bilden av sig själv. 

När offentliga verksamheter funkar bra sprids informationen. Muntligen och via mobiler. Alldeles gratis mellan nöjda medborgare.  

Sluta slösa. Följ Filipstad, som i detta avseende är en förebild. 

 

Läs mer: Universitet ska inte inte lära folk odla morötter