Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Malin Siwe

Fiasko för EU-försök att fostra medborgare

Margot Wallström lyckades inte få medborgarna att älska EU när hon var kommissionär, trots miljarder i propagandabudget. Eller just därför; kärlek kan inte köpas, bara förtjänas.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

EU har många mål. Ett av dem är att mer än hälften av invånarna ska vara EU-positiva år 2014. Etappmålet är att vända den nedåtgående trenden, för drygt ett år sedan föll entusiasternas andel till en bit under 40 procent. De som sa sig vara neutrala var fler.

EU har många direktorat också, det är Brysselsbyråkratins motsvarighet till departement. Där finns vad statssekreterare Per Schlingmann (M) inte vågat sig på - än. Ett departement som bara ägnar sig åt propaganda: förlåt, information för att stärka samhörigheten mellan oss europeiska medborgare ska det förstås vara.

I årets budget har de 2,2 miljarder svenska kronor att sätta sprätt på. Men egentligen kostar "informationen" mycket mer, uppskattningsvis 20 miljarder, eftersom alla de andra direktoraten också vill visa upp sig. Så var det till exempel generaldirektören för EU-utvidgning, Stefano Sannino, som på hemsidan fick be om ursäkt för en bisarr, och i många tittares ögon rasistisk, video som drogs tillbaka från Youtube i tisdags.

I videon stirrar den vackra europeiska kvinnan i Kil l Bill-dress ut tre attacke rande kamsportare från Kina, Brasilien och Indien. Hon klonar sig, omringar kämparna, sen går snubbarna upp i rök innan de nu tolv damerna förvandlas till EU-flaggans stjärnor. "The more we are, the stronger we are". Ett större EU blir bättre på att förinta utomeuropéer liksom.

No, sa Sannino; det hela handlade om fred och harmoni. Nå, nu är det inget nytt att EU producerar dyra videor med konstiga budskap. Unionen har en egen visningskanal för dem - EUtube. De flesta filmerna har knappt några tittare alls. "EU-kommissionen, en del av Sverige" har visats 565 gånger i den långa versionen. Och den har funnits med ett tag, man gör reklam för sin tidning Europa­posten som las ner 2009.

Videomålet för direktoratet är att producera 20 000 minuter i år. Men EU stannar inte där. Man har ett nätverk av radiostationer, Euranet, som lovat att sända nyheter med ett transnationellt perspektiv. Det ser sig som "den möjliga lösningen på europeiska kommunikationsproblem". Verksamheten får 60 miljoner kronor.

Tack och lov är inget svenskt radioföretag med. I Danmark är det närradion Mælkebøtten (maskrosen) i Fredricia (50 000 invånare) som sänder Euranet tio eller femton minuter fyra dagar i veckan. Det finns en t v- kanal också, Euronews, som får 170 miljoner kronor av EU vilket är en fjärdedel av intäkterna. Euronews är inte kända för sin EU-kritiska bevakning.

EU:s kommunikationsdirektorat har funnits länge. Det har inte stärkt EU:s ställning. Tvärtom. Alla taffliga försök att övertyga oss om att gilla EU får motsatt effekt, slöseriet och omdömesbristen i Bryssel blinkar som i neon.

Lösningen är enkel. Lägg ner. Det enda säkra sättet att öka medborgarnas intresse för EU är att kända rikspolitiker i varje land tar upp aktuella frågor på tidigt stadium av EU-processen, innan besluten fattas. Annars kommer muttrandet om idioterna i Bryssel att fortsatta, och öka varje gång EU-byråkraterna använder våra skattepengar för att tigga kärlek genom videor, broschyrer och mobila teaterscener som EuroGlobe.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!