Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lyssna på MP - håll 30

Foto: Sven-Erik Johansson

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

En påkörning av en bil i 50 kilometer i timmen innebär oftast döden för en fotgängare eller cyklist. När bilen har sänkt hastigheten till 30 dödas ytterst sällan den oskyddade trafikant som kommit i dess väg. Därför är det orimligt att bashastigheten i svenska tätorter, områden där människor rör sig, är satt till just 50. Det tycker också Trafikverket. Tidigare i år lämnade ­myndigheten ett förslag till regeringen som innebär att bashastigheten i tätort sänks till 40 under en femårsperiod.

En trio av trafikforskare vid Lunds universitet tycker, efter att ha gått igenom de senaste årens forskning, att man borde gå längre. De föreslår 30 som ny bashastighet och när man studerar deras grafer är det lätt att förstå varför. Efter att den relativt säkra 30-gränsen har passerat stiger dödskurvan brant uppåt mot 40. De tio kilometrarna i timmen kan vara skillnaden mellan liv och död. En sådan till synes beskedlig fartökning gör det också betydligt svårare för bilisten att hålla ordentlig uppsikt och ­samspela med cyklisterna som snabbt fyller våra gator.

Ännu ett skäl att hålla 30 är att bilar i den hastigheten tar upp mindre av stadens utrymme eftersom de inte behöver hålla lika stora avstånd. Dessutom minskar buller och utsläpp. Det blir helt enkelt en trevligare ­levnadsmiljö.


Anledningen till att Trafikverket ändå fixerat sig vid 40 är att man anser att en lägre bashastighet inte är politiskt möjlig att uppnå. Myndigheten befarar att man inte skulle kunna skapa acceptans för 30. Det är ett dåligt och slappt argument. Hade man tänkt så på 70-talet skulle bilbältes­lagen, som svenskarna motsträvigt accepterat, aldrig ha införts. Med informationsinsatser, poliskontroller och - framför allt - tid kommer bilisterna lära sig att acceptera långsammare körning.

Bilens särställning i stadstrafiken är ohållbar. Det är inte rimligt att bilar färdas i hastigheter som utsätter andra trafikanter för livsfara. ­Bilisterna måste lära sig att samspela med den växande skaran gående och cyklister och det samspelet kräver låg hastighet.

En bashastighet behöver dessutom inte gälla överallt. På sträckor inom en tätort där bilar inte kommer i närkontakt med oskyddade trafikanter kan man kommunen höja hastigheten i lokala trafikföreskrifter.

Men med en bashastighet i tätort på 30 kilo­meter i timmen måste man motivera varje hastighetshöjning och försäkra att den inte går ut över säkerheten.


30 kilometer i timmen som regel där det finns människor tydliggör för bilisterna att de alltid måste ta hänsyn. Att de inte äger vägarna och att den potentiellt livsfarliga bilen alltid måste framföras med stor varsamhet.

Stina Bergström, Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson, slog ett slag för 30-gränser på Expressens debattsida i går. Här borde regeringen lyssna på Mp. Det måste vara viktigare att rädda liv än att försvara vissa bilisters upp­fattning om körglädje.