Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Luftiga löften,
livsfarlig luft

Centerledaren Annie Lööfs utspel i veckan om att fler städer borde få införa trängselavgifter är ett spel för gallerierna. Det är nämligen fritt fram för kommunpolitikerna att besluta om tullar.
Foto: Pelle Ericsson

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

I ett märkligt utspel häromdagen ville Centerpartiet "öppna" för fler städer att införa trängselavgifter. Den möjligheten är redan öppen. Det står kommunpolitikerna fritt att besluta om tullar. Men i övrigt är deras möjligheter att göra något åt luftkvaliteten märkligt begränsade.

I framför allt Stockholm och Göteborg, men även i några mindre svenska städer, är luften olagligt usel, enligt EU:s regler. För detta fälldes Sverige förra året i Europadomstolen, eftersom luftkvaliteten enligt direktivet är ett statligt ansvar.

Vi kan snart komma att fällas igen, om regeringen inte gör något åt alla de hälsofarliga partiklar, och all den giftiga kväveoxid som fyller lungorna på svenska stadsbor.


Men i Rosenbad har engagemanget länge varit svalt. Det råder ingen tvekan om att det utbredda användandet av dubbdäck är en viktig förklaring till städernas giftiga partikelmoln.

Ändå fick Stockholms moderata trafikborgarråd Ulla Hamilton slåss länge innan regeringen gav kommunen tillstånd att införa ett dubbdäcksförbud på Hornsgatan - en av Europas mest förorenade gator. Lika saktfärdigt har man hanterat Stockholms önskemål om att få utvidga förbudet till större zoner i staden.

Transportstyrelsen presenterade redan 2010 ett utmärkt åtgärdspaket mot luftföroreningarna, som ännu väntar på att genomföras. Myndigheten tog inte bara sikte på dubbdäcken.

Bilar förorenar på många andra sätt, och ju större och äldre de är desto mer. Därför föreslog Transportstyrelsen att kommuner får möjlighet att införa miljözoner även för personbilar, enligt en modell som finns på många andra håll i Europa.

Bara de absolut renaste bilarna får trafikera alla zoner, medan smutsiga åbäken hänvisas till den lägst klassade zonen, som rimligen skulle undanhållas all tät stadsmiljö.

På så sätt minskas bilismen generellt och framför allt dess smutsigaste inslag. Bilburna stadsbor får incitament att skaffa fordon som är mindre skadliga för deras medmänniskor.

Det kan tyckas orättvist att de som inte har råd att byta ut sina skruttiga bilar berövas möjligheten att köra in till stan. Men det är ingen mänsklig rättighet att släppa ut giftiga avgaser.

Luftföroreningar ökar dödligheten och kan ge barn men för livet. Liv och hälsa måste vara viktigare än privatbilism. Och det finns ju alltid kollektivtrafik.


Därför borde regeringen självklart ge kommunerna möjlighet att införa miljözoner, och själva bestämma över de dubbdäck som förpestar många av deras invånares livsmiljö.

Det är pinsamt att Sverige, miljöns frälsare och renhetens paradis, har så stinkande stadsluft.

Nu måste regeringen på allvar ta tag i saken, innan fler barn utvecklar astma, fler pensionärer dör i förtid, och Sverige på nytt fälls i Europadomstolen.