Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Löfvendimma över Bromma

RÖDGRÖN RÖRA. I går meddelade Stockholms nya ledning att den vill avveckla Bromma flygplats och Förbifart Stockholm och satsa på bostäder och kollektivtrafik i stället.Foto: Jocke Berglund

På onsdagen kom ännu ett besked om Bromma flygplats och Förbifart Stockholm. Den nya rödgröna majoriteten i Stockholms stadshus vill slopa båda. Typ. För på löfvenskt vis är deras överenskommelse svårtydd. Att flygplatsen ska ge plats för bostäder till 2022 villkoras exempelvis med att det inte ska hota "jobb och utveckling".

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Likheten med regeringens kärnkrafts- uppgörelse är uppenbar även när det gäller förbifarten. För staden ger sig på finansieringen i stället för att kräva en avveckling av projektet. En större del av trängelskattepengarna ska gå till kollektivtrafik.

I vanlig, rödgrön ordning är den viktigaste frågan nu: Vem har egentligen lurat vem?

Svaret lär dröja. En statlig förhandlingsperson ska nu granska Brommafrågan. Och den heta förbifartspotatisen går vidare till det borgerligt styrda landstinget, som också måste kräva en annan fördelning för att trängselskattepengarna ska användas till annat.

Ondagens besked är på sin höjd alltså slutet på början av en lång process.

Många borgerliga politiker har signalerat att det krävs omprövning och förnyelse efter alliansens svidande valförlust. Men efter onsdagens besked lät dess företrädare som raspiga inspelningar från valrörelsen. Stundtals framstod det närmast som att den rödgröna överenskommelsen hotar allt mänskligt liv i Stockholmsregionen.

Om man menar allvar med talet om förnyelse borde alliansen dock tona ned retoriken och i stället pragmatiskt bygga vidare på den moderna och klimatsmarta infrastrukturpolitiken från "Sverigebygget".

Förbifarten är en dålig och dyr lösning för Stockholmstrafiken. Att ersätta det som skulle bli en av världens längsta tunnlar med en kortare, kombinerad väg- och spårtunnel närmare staden skulle ge lägre kostnader och högre nytta.

Brommafrågan är mer komplicerad. Flygplatsen behövs förmodligen ännu ett decennium eller två. Men tänker man längre än två mandatperioder är det uppenbart att det centrala området - stort som hela Södermalm - gör sig bättre som en tätbebyggd stadsdel.

Om 14 år ska det gå höghastighetståg mellan Stockholm och Skavsta och trafik från Bromma skulle då kunna flyttas dit. När de nya stambanorna mellan Stockholm och Malmö/Göteborg står klara lär inrikesflyget dessutom minska rejält.

Det finns risker med en snabb nedläggning av Bromma. Men det är inte bara flygplatsmotståndarna som är skyldiga till dagens infekterade strid. När alliansen i staden själv hade chansen förlängde man ensidigt hyresavtalet för marken med staten. Och genom beslutet att större flygplan ska få landa på Bromma har hårda höjdrestriktioner för nybyggande lagts över stora delar av Stockholm.

Stockholms infrastruktur är värd en blocköverskridande överenskommelse om infrastrukturen som också beaktar högtidsorden om tätare städer.

Men det är förmodligen mest en nåd att stilla bedja om.