Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Linda Jerneck

Nej, apotek ska inte äga nätläkar-appar

Icas Apotek Hjärtat köper 42 procent av aktierna i nätläkar-appen Min Doktor. Det är märkligt att det är tillåtet att äga både företaget som skriver ut läkemedel, och det som säljer dem, tycker Linda Nordlund.Foto: FOTOGRAFERNA HOLMBERG / TT NYHETSBYRÅN / MIN DOKTOR

Läkare får inte äga apotek – så varför tillåter vi att apotekskedjor äger läkar-appar?

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Ica, som äger Apotek hjärtat, ska köpa 42 procent av nätläkarappen Min doktor för 335 miljoner kronor. Det ska "göra vårdtjänster ännu mer tillgängliga oavsett om man vill få hjälp med vårdärenden via mobilen eller där man handlar", rättfärdigade Icagruppens vd, Per Strömberg, köpet i ett pressmeddelande.

Storhandlande barnfamiljer kan redan slinka in på Icas minutkliniker – som finns på apotek vid stormarknader – för att träffa sjuksköterskor som utför vaccinationer och andra enklare vårdtjänster. Med köpet av Min doktor ska de kunna slussa vidare till en nätläkare som kan skriva ut recept också. 

"Fina synergieffekter!" ropar affärspressen. Det är naturligtvis mycket fiffigt att äga både en apotekskedja som kan uppmana krassliga kunder att ringa nätläkaren, och en nätläkarapp som får betalt från landstinget för samtalet och kan skriva ut recept, så att kunden handlar mer hos apoteket. 

Ett helt litet ekosystem som gör vinst i varje ände, vilken aktieägardröm!

Men risken för överförskrivning av läkemedel är uppenbar. Just därför är det förbjudet för läkare att driva apotek. Men det finns ännu inget förbud mot att apotek också äger vårdföretag. 

Läkarförbundet kritiskt mot att Apotek hjärtat köper Min doktor

Läkarförbundets Elin Karlsson skriver i en debattartikel att detta innebär "en risk för ökade kostnader för patienten samtidigt som det varken är samhällsekonomiskt eller etiskt försvarbart". Även Apoteksmarknadsutredningen har föreslagit att frågan utreds. Politikerna bör ta varningen på allvar, och se till att kryphålen täpps till snabbt. 

App-läkarna har vid flera tillfällen kritiserats för att de skriver ut antibiotika och narkotiska preparat för lättvindigt. När Region Jönköping granskade hur Min doktor följer riktlinjerna för lunginflammation visade det sig att många patienter feldiagnosticerats – hela 31 av 42 fall. Alla de feldiagnosticerade patienterna fick antibiotika utskrivet. Och det var innan appen ägdes av ett apotek.

Nätläkare fem gånger dyrare än Vårdguiden

Nätläkarna lägger stora summor på aggressiv reklam. De tre största bolagen har lagt nästan en kvarts miljard på reklam sedan 2017, enligt SvD. Reklamfilmerna är en kavalkad av stressade småbarnsföräldrar som inte har tid med att någon blir sjuk – och på affischerna radas symptomen upp: flunsa, hårlöss, förkylning. 

Prosit, men det där är inget man går till doktorn för. Vill man ha råd om hur man kurerar en förkylning eller kammar löss kan man gå till apoteket eller ringa Vårdguiden.

Varje nätläkarbesök kostar landstinget mellan 400 och 650 kronor. Ett samtal till 1177 Vårdguiden kostar 78,26 kronor, enligt presstjänsten på Stockholms läns landsting. Mellanskillnaden är allas vår förlust.

Kritik mot näriga nätläkare är inte lika med misstro mot allt som är digitalt. Det är utmärkt att allt fler vårdgivare utvecklar sina egna appar, för återbesök och andra ärenden där man inte behöver träffa patienten ansikte mot ansikte.

Men det är hög tid att rensa upp i branschen. Regelverken måste skydda patientsäkerheten och förhindra att landstingens resurser dras från multisjuka äldre till snuviga barnfamiljer. Det måste finnas en prioriteringsordning även i den digitala vården.

Och självklart ska apotekskedjor inte få äga vårdföretag. Vården ska inte vara Vilda Västern. 

 

Läs också: 

Nätläkarnas affischer är som ytlig sminkreklam