Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Linda Jerneck

Basta! Håll ordning på elsparkcyklarna

I Paris forslas felparkerade elsparkcyklar bort på ägarens bekostnad och den som kör på trottoaren kan vänta sig en bot motsvarande 1 440 svenska kronor. Foto: MEHDI CHEBIL / POLARIS POLARIS IMAGES
Elsparkcyklar från det svenska företaget Voi. Foto: ADAM DAVER/DN/TT / DN TT NYHETSBYRÅN
En man åker elsparkcykel i Stockholm. Foto: TT NYHETSBYRÅN / FREDRIK SANDBERG
Omhändertagna el-sparkcyklar står på rad i lokalen där alla sorters cyklar som forslats bort då de stått felparkerade i Malmö stad hamnar. Tre månader efter att åkdonen forslats bort hade företaget som äger dem inte hämtat ut dem. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Självupptagna appanvändare slänger sparkcyklar tvärs över trottoarer och gångbanor utan konsekvenser. Det måste få ett slut.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Elsparkcyklarna har tagit över gaturummet. Då menar jag inte bara de elsparkcyklar som är i rörelse, och som låter sina ryttare ljudlöst smyga upp bakom en på trottoaren och sedan svischa förbi med minsta möjliga marginal. Nej, jag syftar framför allt på åkdonen som ligger slängda över gångbanor och torg, som ledsen konfetti dagen efter en fest. 

För den som är ung, frisk och, till skillnad från apparnas kunder, vet hur man använder sina ben är det irriterande nog att behöva kliva över en Voi, Lime eller Tier. Men för den som är rullstolsburen, har barnvagn eller nedsatt syn är parkeringsslarvet direkt farligt. 

Nyligen såg jag en blind man som var nära att ramla över en sparkcykel som någon hade lämnat tvärs över trottoaren. (En rådig dam hann som tur var rusa fram och hjälpa honom.) Man undrar hur de tänker som bara kliver av fotbrädan och låter scootern falla till marken där den står. Jag gissar att det i deras svagsinta små hjärnor mest låter ”jag, jag, jag, jag”.

Stockholms frivilliga avtal biter inte på Voi och Lime

I Stockholm har det blågröna styret slutit en frivillig överenskommelse med elsparkcykeluthyrarna, som bland annat slår fast att kommunen ska ordna med särskilda parkeringsplatser och att företagen ska forsla bort felparkerade åkdon inom ett dygn. Företagen ska därför ha lättillgängliga kontaktuppgifter på svenska och engelska för att allmänheten ska kunna anmäla en felparkerad elscooter.

Den nya regimen började gälla i juli, men när jag en månad senare tittar på Vois, Glydes, Tiers och Limes hemsidor saknas sådan lättillgänglig information på samtliga. 

Uppenbarligen är företagen inte särskilt intresserade av att städa upp efter sina kunder. Det var naivt av Stockholmspolitikerna att tro att ett avtal, som inte ens är juridiskt bindande, skulle få uthyrarna att ta ansvar.

Reglerna måste helt enkelt skärpas från politiskt håll. Enligt trafiksäkerhetsorganisationen NTF är det i dag tillåtet att köra elsparkcykel på trottoaren, men inte i högre hastighet än 7 kilometer i timmen. Sverige borde följa exemplen från Frankrike och Tyskland, där man har har förbjudit elscootrar från att köra på gångbanor – och delar ut saftiga böter för den som bryter mot förbudet. Ungefär 1 440 kronor kostar det att busköra på parisiska trottoarer.

Släpp lös lapplisorna!

Eftersom polisen har bättre saker för sig än att jaga Voi-vandaler har jag ett annat förslag: Släpp lös lapplisorna på de felparkerade sparkcyklarna! Om företagen får en saftig bot för varje åkdon som blockerar utfarter, portar och gångbanor skulle de nog kvickt dra pengarna från användarkontot som åkte med sparkcykeln senast. 

Omsorg om medmänniskor verkar vara för mycket begärt av elsparkcykelfolket, men kanske kan omsorg om den egna plånboken motivera dem att visa ett minimum av hänsyn. 

Högern beskylls ofta för att oroa sig för mycket över samhällskollaps och normupplösning. I vanliga fall kan jag hålla med om att oron är lite överdriven. Men när man snavar över ett löjligt fordon, skapat för folk som tror att airpods är coola, är det normer man vill se. Stenhårda parkeringsnormer, närmare bestämt. Och dyra böter.