Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Linda Jerneck

Vem orkar se ännu en influencers förlossning?

Margaux Dietz förlossningsvideo från 2017 har sammanlagt ungefär tre miljoner visningar. Den gav henne Guldtuben för Årets video, och gjorde henne till en av Sveriges största influencers. Foto: PELLE T NILSSON / SPA
Enligt en studie från Göteborgs universitet skapar svenska influencers ”ett modernt hemmafruideal.” Foto: Colourbox
Men det som influencers tjänar pengar på – engagemang – drivs av att de delar med sig av det mest privata. Som förlossningar, övergrepp och celluliter. Foto: TT NYHETSBYRÅN

För att bli framgångsrika förväntas tjejer bjussa på allt: diagnoser, bikinibilder, celluliter och förlossningar. Det är faktiskt rubbat.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Varför svämmar svenska Youtube över av halvkändisars förlossningsvideor? Elle har till och med gjort en topplista över de fem bästa, för att hjälpa nyfikna att slippa ödsla tid på trista krystklipp. Ett svar är: För att det är så man blir framgångsrik.

I en ny studie från Göteborgs universitet har forskare intervjuat svenska influencers, och slutsatsen är att det privata är hårdvaluta: 

”När bloggare är opersonliga straffas de av Internet, och när de berättar om sexuella övergrepp eller visar upp sina celluliter blir de belönade. Belöningen kommer i form av uppmärksamhet, men uppmärksamheten omsätts till reda pengar.”

Margaux Dietz förlossningsvideo från 2017 har sammanlagt ungefär tre miljoner visningar. Den gav henne Guldtuben för Årets video, och gjorde henne till en av Sveriges största influencers med 255 000 prenumeranter på Youtube och 356 000 följare på Instagram. Förra året omsatte hennes företag 8 miljoner kronor.

När Kenza Zouiten Subosic i somras laddade upp sin förlossningsfilm behövde hon uppenbarligen gå längre: ”Min mycket ärliga, råa förlossningsvideo” fick den heta.

Margaux Dietz och Kenza Zouiten Subosic har gjort det

Att dela med sig av sina såriga erfarenheter är starkt. Det kan ge tröst åt andra som går igenom någonting jobbigt att känna att de inte är ensamma. Men man måste få välja när man vill dela med sig, och när man vill få läka i fred. 

När man har öppnat sig en gång är det nämligen många som vill ha mer. I Arbetet formulerade Johannes Klenell det med precision:

”Engagemang måste upprätthållas, konstant. Och ingen vill läsa om en kram. Alla vill läsa om ett övergrepp.”

Medielogiken är att först bygga upp och sedan riva ner. Det är inget kul att läsa om någon som alltid är deprimerad, men det är spännande att läsa om någon framgångsrik som tappar det. Men sociala medie-logiken är ännu mer rubbad. Den kräver att kvinnliga influencers ska bygga upp sig genom visa en perfekt insta-yta, och sedan själva riva en spricka i fasaden och låta oss glutta in i mörkret bakom. 

Publiken är som vildvittror, på jakt efter tjejers kött och känslor. Och snart har vi tröttnat både på lyckliga och skrämmande förlossningsvideor. 

De bad mig visa brösten

Det är inte bara för att bli en stor bloggare som unga tjejer förväntas vrida ut och in på sig själva, samma mönster finns på andra håll. I politiken, till exempel.

När jag var ordförande för ett politiskt ungdomsförbund märkte jag att de förfrågningar jag fick skilde sig från dem som min manlige företrädare hade fått. 

Kunde inte jag visa brösten i en nakenkalender, för cancerforskningens skull? Kunde inte jag berätta om mina egna erfarenheter av abort, det blir så starkt i en tv-debatt? Kunde inte jag ställa mig på en scen i Almedalen och berätta om mitt största misslyckande i karriären, det skulle nämligen göra mig till en så bra feministisk förebild?

Ingen bad mina manliga kolleger att strippa, visa pungen mot prostatacancer eller berätta om sina depressioner för att peppa unga män. Men som ung, kvinnlig politiker räckte det inte att vara en åsiktsmaskin i färgglada tajts – alla ville komma under kläderna, under huden, slita och dra i det mest privata. 

Nu har vi gått varvet runt. Förr var måttet på en framgångsrik kvinna att hon födde många barn, nu är vi tillbaka i att hon ska göra det igen - fast på film.