Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Linda Jerneck

Sista sommaren med brölande män – hurra!

Vattenskoterförare och kanotister har inte alltid dragit jämt.
Foto: ALEX LJUNGDAHL

”Döda inte vår sport!” gnällde Motorsportförbundet och krävde nej till förarbevis för vattenskotrar. Jo, snälla – döda den nu, kände vi andra.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Vad är det som gör att vissa män i 25-årsåldern bara Måste Få Låta Jättejättehögt? De tar av ljuddämparna på sina bilar och motorcyklar, så att de kan väcka grannarna med fordonens öronbedövande fjärtljud. På sommaren, när andra solbadare nöjer sig med att ha med en högtalare på strandhandduken, måste dessa decibeldudes hitta ett hundra procent störigare sätt att få sin närvaro att märkas: Vattenskotern. 

Badare, kanoter och vattenfåglar får kasta sig undan bäst de kan – när snubbar på skoter vill visa upp sig för hela stranden. De hetsar varandra, kör så att det dånar över nejden och sprejar ner varandra och andra med svallen. Så kan tre personer på vattenskotrar hålla trehundra personer på stranden som gisslan. 

En vattenskoter går i 130 kilometer i timmen, men än så länge är regelverket ungefär detsamma som för en moped. Det finns en åldersgräns på 15 år, men till skillnad från landburna som tjuvåker moped – där föräldrarna hålls ansvariga – blir det trots gränsen inga sanktioner för minderåriga som kör vattenskoter. 

Dessutom är det ju inte barn som är problemet. Utan unga män. Som varken bryr sig särskilt mycket om medmänniskor eller djurliv.

Men håll i er, vattenskotermarodörer, för det här är sista sommaren med brölgänget.

Från och med nästa sommar ska det krävas ett förarbevis för att kunna dundra fram på fjärdarna med vattenskoter. Äntligen sätter samhället ner foten mot dessa ljudförpestare! Kanske kan några timmars drillning i sjövett och väjningsregler innan man får startnyckeln kyla av de värsta buskörarna. 

Vattenskotrarna behöver kanske inte fara hela vägen åt pipsvängen, så länge de håller sig på banan. Bokstavligt talat.

Dessutom har ju ett förarbevis fördelen att det kan dras in om man missköter sig. Vem kan vara emot det?

Även om vattenskoterföreningarna – det finns två, Guppa.se och Racerbåtsförbundet – båda framhåller att de vill ha stopp på buskörandet är de likafullt kritiska mot att det ska krävas ett förarbevis för att köra muskelmaskinerna.

”Att införa körkort för vattenskoter riskerar att skada eller helt ta död på vattenskoter som sport”, klagade Racerbåtsförbundet och Motorsportförbundet i GP (13/6). 

Det låter mindre som ett hot än som ett löfte? 

Den andra vattenskoterföreningen, Guppa.se, misstänker att myndigheterna är i maskopi med fienderna i Kanotförbundet, som anklagas för att ”ta fram skrämselhistorier utan bakgrundsfakta gällande vattenskoterförarens framfart”. 

Kanotister kanske är en maffia med förgreningar rätt upp i Rosenbad – om det har jag ingen aning – men de är åtminstone tysta. Se där, en lärdom. Att verka i det tysta är en bättre strategi än att försöka överrösta kritiken med motorbuller.

Men visst, det är EM-sommar och vi borde alla ta varandra i handen och sjunga ”We shall overcome”. Kanotister, vattenskoterförare och vanligt enkelt badfolk. Vattenskotrarna behöver kanske inte fara hela vägen åt pipsvängen, så länge de håller sig på banan. Bokstavligt talat.

Låt vattenskotrarna åka hur fort de vill och dåna ikapp med varandra. Bara de gör det på en avgränsad bana på någon insjö – helst långt från någon som kan bli störd. Det ska visst finnas en sån i Kumla

Nästa sommar vet ni vad som gäller: Åk till Kumla – eller sitt på Kumla, buskörare.