Linda Jerneck

Sätt åt föräldrar som låter ungar köra trimmad epa

A-traktorer blir allt vanligare på vägarna. Sedan reglerna förenklades sommaren 2020 har antalet fördubblats. Nu rullar omkring 50 000 A-traktorer runtom i Sverige.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Transportstyrelsens statistik visar att olyckor med A-traktorer nästan har tredubblats sedan reglerna ändrades i juli 2020, jämfört med medel för de föregående åren.
Foto: Transportstyrelsen

Om pappa får körkortet spärrat och tvingas ta cykeln i ett par månader kanske han slutar blunda för att 15-åringen kör sin epa i 150.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

I höstas dog fyra ungdomar på två veckor i olyckor med A-traktorer. Sedan Transportstyrelsen ändrade reglerna sommaren 2020 – efter att ha gett polisen och andra remissinsatser fyra dagar att inkomma med synpunkter – har antalet personbilar som byggts om till traktorer fördubblats. Olyckorna har nästan tredubblats.

Tänk vad många vuxna som visat sig funktionellt dumma för att vi skulle hamna här. Först cheferna på Transportstyrelsen, som hastade igenom regeländringen utan att fundera på vilka konsekvenserna blir av fler A-traktorer i trafiken – nu 50 000 stycken.

Reformen ”skulle gynna alla”, skrev Transportstyrelsen stjärnögt i remissförslaget, för nu skulle modernare, mer miljövänliga bilar bli A-traktorer. Dessutom skulle myndigheten slippa en massa pappersarbete när kravet på att bilarnas växellådor byggs om mekaniskt ströks, så att det räcker med att programmera in en hastighetsgräns på 30 kilometer i timmen. 

Facit har vi nu ute på vägarna. Det är fullständigt livsfarligt att tonåringar sladdar runt i bilar som med ett knapptryck kan släppa spärren och köras i 200 kilometer i timmen. 

Lika funktionellt dumma är alla föräldrar som blundar för eller till och med tillåter att deras tonåringar kör trimmad epa. Trots att föräldrar har ansvar för sina barn, och kan dömas för tillåtande av olovlig körning. 

Under höstlovet genomförde polisregion Väst 300 kontroller av A-traktorer. Två tredjedelar var trimmade att gå fortare än tillåtet.

Det måste handla om tusentals föräldrar. När polisen gör kontroller upptäcker man nämligen att väldigt många av fordonen är manipulerade:

”I våras när vi kontrollerade A-traktorer så var närmare 80 procent av dem otillåtet ändrade”, sa Anders Wetterström, trafikansvarig vid polisen Norrmalm Stockholm till SVT

Det är knappast ett Stockholmsspecifikt problem. Under höstlovet genomförde polisregion Väst 300 kontroller av A-traktorer. Två tredjedelar var trimmade att gå fortare än tillåtet.

Men föräldrarna slipper oftast undan sitt ansvar. Det är bara att blåneka – ”inte hade vi en aaaaning om att vår lilla Liam hade låtit trimma mercan!”

När Expressen granskade alla hundratals domar gällande trimmade epor de senaste tre åren var det bara i fyra fall som föräldrar dömts. Då hade oftast barnet berättat för polisen att pappa och mamma visste att A-traktorn var trimmad. Domen blev i samtliga fall dagsböter.

Transportstyrelsen är nu självkritisk, och har föreslagit skärpta regler: Även A-traktorer ska omfattas av krav på dubbdäck vintertid, och de som åker med ska sitta i stolen och ha bälte på. För att göra det svårare att trimma fordonet ska besiktningspersonalen plombera delar, så att det ska bli lättare att se om de mixtrats med.

Allt det är bra, och borde genomföras.

Men jag undrar om det inte vore ännu mer effektivt att sätta åt de nonchalanta föräldrarna. Om åklagarna menar att det är snudd på omöjligt att få nekande föräldrar fällda kanske man behöver se över lagstiftningen. Det borde klassas som oaktsamhet att man som förälder inte har koll på att tonåringen kör runt i en epa som är manipulerad. Till fara för andra – och sig själv.

Om papporna som låter sina barn bränna gummi långt innan de har körkort fick sitt eget körkort spärrat i några månader hade de kanske tänkt om. Så kul är det inte att ta bussen.