Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Linda Jerneck

Freda badstränderna från vattenskoter-plågan

Vattenskoter kör förbi badande vid Hornsbergs strand i Stockholm.Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN

Regeringen måste ta tag i sommarplågan: Unga män som buskör vattenskotrar och tvingar badande att fly upp på land.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Här sitter man på strandkanten, solar och småpratar och trivs tills – VROOOOOM! Ingen ska missa att två Snubbar Som Stajlar har dykt upp: De kör fort, fort, den ene styr rakt mot den andre för att spruta ned honom med svallvågen, den andre svarar med att gasa på – samtidigt som han står på ett ben och styr med en hand i något slags vattenskoter-voltige. Han tittar oftare in mot stranden för att bedöma sin effekt än mot vad som kanske finns i vattnet framför honom.

De som nyss badade måste simma in till land för att ta skydd. De picknickande familjerna får skrika för att höra varandra. Men snubbarna har roligt! Att de sabbar för några hundra andra semesterfirare verkar de skita i.

Vattenskotrar är extra provocerande eftersom de är hjärndött enkla att framföra. En motorcykel kräver rätt mycket skicklighet för att köras – och att det är svårt gör det imponerande, och i mitt tycke lättare att ha fördragsamhet med decibelen. 

Men en vattenskoter är ungefär lika cool som en segway för sjön. Varenda idiot kan köra den, och tyvärr verkar jetskin plocka fram idioten ur många förare. 

”De kan komma upp i 130 kilometer i timmen men reglerna är anpassade efter moped”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, till SR. Han vill att regeringen lagstiftar om krav på förarbevis för att köra vattenskoter. 

Ett sådant lagförslag har legat förberett på Näringsdepartementet sedan januari 2016. Men regeringen nöjde sig med att införa en 15-årsgräns förra året, som ”en markering för föräldrar” att fordonet ”inte är lämpligt för barn”. Vilket i klartext betyder att regleringen är lika tandlös som ett nyfött barn: När minderåriga kör moped olovligen riskerar deras vårdnadshavare att bli av med sina körkort – men något liknande kan inte hända om man låter sin 14-åring köra vattenskoter. Förbud som inte åtföljs av sanktioner brukar inte få någon större effekt. 

Dessutom är det inte bara barn som buskör vattenskotrar vid stränderna. Man behövde inte ha knäledsröntgenblick för att se att marodörerna som retade upp mig med sitt själviska skotrande var i 25-årsåldern. 

Hittills i år har 10 personer skadats i olyckor där vattenskotrar varit inblandade. Problemet finns i hela landet, från Norrbotten till Skåne. Till och med uthyrarna varnar för fartdårar:

”Det är grova hastighetsöverträdelser. De kan köra i 40 knop i en fem-knopszon”, säger Fredrik Bengtsson, som hyr ut vattenskotrar i Stockholm, till SVT.

Låt gärna vuxna leka med vattenskotrar, men tvinga dem att sitta i skolbänken och lära sig om sjövett först. Något säger mig att några timmars sjömärkesdrillning, nödsignalstydande och knopknytande skulle ha en avkylande effekt på de unghannar som mest vill åka fort och visa upp sig. Dessutom kan ett förarbevis dras in om man missköter sig.

Till och med laissez-faire-fryntliga Danmark har infört krav på förarbevis för jetskis, efter en dödsolycka i Köpenhamn för ett par år sedan. Men i Sverige får de hållas. Det är inte bra för Sverigebilden. 

Seså, regeringen. Skynda att leva upp till danskarnas favorittillmäle: ”Forbudssvenskere”. Det är hög tid att stoppa vattenskoter-sommarplågan.