Hela tunnelbanepaketet beräknas kosta 25,7 miljarder kronor, det ska bli nio nya stationer och 78 000 bostäder. Som vanligt ska sådana här siffror tas med många nypor salt. Det finns en obehaglig lagbundenhet i infrastrukturprojekt: de blir nästan alltid dyrare än beräknat. Och nya bostadsområden växer inte heller upp som svampar i jorden; det finns alltid grannar och olika intressegrupper redo att överklaga varje byggplan till högsta instans.
Av notan på drygt 25 miljarder bidrar staten blott med 4,6 miljarder. Resten får regionens skattebetalare och bilister stå för. Höjda och tidigarelagda biltullar ska inbringa 9 miljarder kronor, lyder kalkylen.
Med nya t-banestationer skapas i alla fall förutsättningar för att få fart på byggandet i Stockholmsregionen. Swedbanks ekonomer har räknat på det samhällsekonomiska priset för dagens bostadsbrist: 21 miljarder kronor i utebliven tillväxt. Om året. Att bygga tunnelbana är visserligen dyrt, men räknat per personkilometer är det en mycket konkurrenskraftig investering.
På alliansledarnas t-banekarta saknas anmärkningsvärt nog Täby, statsministerns forna hemkommun. Men Moderaterna i Täby prioriterar högre turtäthet på Roslagsbanan i stället för en klimatsmart tunnelbana som skulle korta avgasköerna på E18 dramatiskt.
Hösten 2011 stod Reinfeldt i talarstolen under en partiledardebatt och läxade upp Håkan Juholt. Reinfeldt hade minsann åkt tunnelbana i hela sitt liv och underförstått - lantisen - Juholt kunde ingenting om t-banor. Reinfeldt kunde sedan upplysa om att tunnelbanebyggande är något som landstinget ansvarar för och inte staten. Och Anders Borg avfärdade Socialdemokraternas t-baneplaner som "vidlyftig löftespolitik".
Men nu är det alltså Reinfeldt som står för löftena och han har i princip tagit över Socialdemokraternas t-banepolitik. M har till och med accepterat en ny linje till Hagastaden och området kring jättesjukhuset Nya Karolinska. Dit vill Stockholms moderata trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm i stället ha spårvagnar.
Wennerholm satte ner foten 2011 och fastlog att tunnelbanan var färdigbyggd "i det korta perspektivet". Trafiklandstingsrådet är en spårvagnsfanatiker och en viktig förklaring till Moderaternas tidigare så urspårade t-banepolitik.
M har gjort ett välkommet perrongbyte på central nivå, samtidigt finns det skäl för regionens resenärer och väljare att beklaga sig över sju förlorade år. Alliansstyret i landstinget borde direkt vid tillträdet 2007 ha klivit på t-banetåget. Om M ska framstå som trovärdiga måste de byta trafiklandstingsråd inför valet. Låt Christer G Wennerholm bli konduktör på NK-Expressen.