Ledare: SD:s reklam får inte särbehandlas

Skaderisk. Denna affisch ska klistras upp igen och bevakas. Budskapen i rulltrappetaket tar SL ner av säkerhetsskäl, vandalerna kan skada sig själva och andra.
Foto: Pelle T Nilsson

"För politisk reklam är valet all eller ingen."

Politikerna kan bestämma att förbjuda all politisk reklam i kollektivtrafiken och på stan. Men inte agera smakdomare för varje affisch.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Sverigedemokraterna har gjort det igen. Genom en svenglish reklamkampanj på EN av Stockholms 100 tunnelbanestationer har SD köpt sig ett medieutrymme utan motstycke. I fall någon läsare råkat befinna sig i medieskugga i ett par dygn - budskapet är att SD ber turister om ursäkt för "röran", för att det finns många utlänningar som tvingas tigga.

Skyltningen på station Östermalmstorg är osmaklig. Men dåligt omdöme är inget brott. Det är däremot skadegörelse.

Det är vad människor har ägnat sig åt när de slitit ner SD:s budskap. Vandalerna har dessvärre delvis lyckats i sitt uppsåt. SL tar bort annonserna i taket av säkerhetsskäl, antidemokraterna kan skada sig själva och andra när de klättrar för att nå upp.

En del av de som protesterar mot SD-annonseringen vill stoppa all reklam i kollektivtrafiken. Det är en respektabel åsikt. Men det skulle innebära att SL går miste om 250 miljoner kronor om året, lika mycket som tjyvåkandet beräknas innebära i uteblivna intäkter. För Skånetrafiken skulle det handla om 19 miljoner.

Kollektivtrafiken har redan dålig ekonomi. Men framför allt skulle det bli tråkigt. Oavsett om man blir munter eller förbannad av partiernas kampanjer ger de liv åt valrörelser. De får medborgare att prata politik mellan valen. Annonseringen fyller en viktig funktion i demokratin. Den är helt enkelt en väsentlig del av yttrandefriheten.


Andra som invänder mot SD:s kampanj vill fortsätta ha politisk reklam i kollektivtrafiken. Men den får inte "kränka resenärer och dem som arbetar där", säger landstingsrådet Håkan Jörnehed (V) i DN. "Resenärerna ska inte uppleva den som stötande", förklarar MP:s vice gruppledare Malin Karlsson.

Att mäta grader av anstötlig- och kränkthet är omöjligt. En välutvecklad demokrati låter bli. Valet gällande den politiska reklamen är enkelt, det handlar om att godta all eller ingen.

Givetvis måste reklambudskapet hålla sig inom lagens ram. Inte innebära förtal eller hets mot folkgrupp. Men SD:s budskap är inte brottsligt. Varken tiggare eller utlänningar är folkgrupper i lagens mening. Justitiekanslern har redan yttrat sig om saken, när JK förra året prövade Sverigedemokraternas valaffisch om tiggeri.

Ändå rasslar det in anmälningar till polisen och JK om att SD hetsar mot folkgrupp. Som om höstens avgörande inte finns. Som om det är jurister som avgör om budskapet är rätt eller fel.

Det är en farlig tanke, som dessvärre spridit sig på alla kanter i samhället. Det okynnesanmäls en masse. Moderaterna i Stockholm anmälde en fri teatergrupp som delade ut flygblad med citat av Fredrik Reinfeldt undertecknade "de äkta Moderaterna. En miljöpartist anmälde planerna på ett bussgarage som miljöbrott.

Politiker ska möta varandra i debatter. Muntligen och skriftligen. Men de ska hålla rättsväsendet utanför. För det som är rätt i lagens namn kan vara politiskt vansinne ändå.