Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Låt inte filurerna bakom Kry sköta Vårdguiden 1177

Sjukvårdsregionrådet i Region Stockholm, Anna Starbrink (L) vill att politiker, inte tjänstemän, ska besluta om huruvida Kry får ta över Vårdguiden 1177.
Foto: /IBL / /IBL
Finansborgarrådet Irene Svenonius (M) var på plats när Kry invigde sin första fysiska vårdcentral i Gallerian i Stockholm, den 1 september 2020.
Nätläkarbolaget Kry har gjort sig känt för sin etiskt tveksamma reklam där människor uppmanas att söka skattefinansierad sjukvård för bagateller som förkylningar.
Foto: MAGNUS HALLGREN/DN/TT / DN TT NYHETSBYRÅN

Vårdappen Kry vill köpa 1177 i Region Stockholm. Risken finns att de gynnar sina egna vårdcentraler. Alliansen måste vakna och säga nej.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Stockholm är den enda regionen som överlåter sjukvårdsrådgivningen, Vårdguiden 1177, åt en privat aktör. Inget konstigt i och för sig, eftersom den styrande blågröna alliansen har privatiseringar som ledstjärna. Men när det uppdagades att nätläkarbolaget Kry hade lagt ett bud på företaget Medhelp som sköter rådgivningen i regionen, blev reaktionerna kraftigare än vanligt – med all rätt. Det vore en högst olämplig affär.

När en vårdgivare också får ansvara för sjukvårdsrådgivningen uppstår en tydlig intressekonflikt. För 1177 ska inte bara råda dem som ringer om symptom och olyckor, man har också uppdraget att boka in patienter för besök hos vårdgivare. Och Kry är inte bara en vårdapp längre; numera driver man även fysiska vårdcentraler.

När de öppnade i september 2020, listades personer som använde vårdappen i rasande takt. Det gick så geschwint att en del listade inte ens var medvetna om att de just bytt bort sin vanliga vårdcentral.

Invånarna uppmanades alltså att ringa doktorn för bagateller.

”Kry är fenomenalt på att hitta små konstigheter i systemet som de kan utnyttja”, säger nationalekonomen Lina Maria Ellegård vid Lunds universitet, som forskar på vårdsystemet, till SvD

Att Kry inte skyr oetiska medel i jakten på kunder har varit tydligt från start. Ett exempel är den skamlösa reklamkampanj som Stockholm tapetserades med 2018: ”Hej förskolesmittor, dagissjukdomar, höståkommor och förkylningstider. Träffa läkare inom 30 minuter – utan att lämna hemmet.”

Invånarna uppmanades alltså att ringa doktorn för bagateller som kan tacklas med vila, en bunt näsdukar och på sin höjd en Alvedon. 

Om någon kan hitta ett sätt att utnyttja dubbelrollen som vårdgivare och vårdrådgivare är det Kry. Men även om det handlat om en aktör med obefläckat rykte vore affären olämplig. Det finns en risk för snedvriden konkurrens, det räcker för att diskvalificera upplägget. 

Kry & Co kan lämnas att sköta hypokondriska vårdkonsumenter i storstad.

Dessvärre är alliansen i Region Stockholm mer ”pro business” än ”pro market” och dess naivitet inför marknadskrafterna häpnadsväckande. Det är lika typiskt att Liberalernas Daniel Forslund, ordförande i utvecklingsutskottet, hävdar att det inte finns några intressekonflikter, som att finansregionrådet Irene Svenonius (M) var på plats när Krys vårdcentral i Gallerian invigdes. 

Men nu meddelar faktiskt sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L) att hon lyfter avgörandet till politisk nivå. Är det månne ett tecken på probleminsikt? Har pandemin lärt Liberalerna, som vanligen propagerar för gränslös vårdkonsumtion, att sjukvårdsresurser är på blodigt allvar?

Det är inte säkert eller ens troligt, men man kan ju hoppas. Efter de vråldyra vårdvalen finns i alla fall lärdomar att dra. 

1177 får gärna ges i uppdrag att utveckla digital kompetens och ta fram en vårdapp som kan hjälpa flinkt och avlasta den fysiska vården. Kry & Co kan lämnas att sköta hypokondriska vårdkonsumenter i storstad som är redo att betala med egna pengar.