Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lärarnas fusk med proven måste stoppas

FUSK. Nu får det vara slutfuskat i skolan. Foto: CHRISTER WAHLGREN

 I dag är det fritt fram för fusk på nationella proven. Det måste stoppas.  

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Det är alldeles för lätt att fuska på nationella provet. Det visar SVT i onsdagens avsnitt av Uppdrag granskning.   

Uppfinningsrikedomen är stor bland eleverna. Vissa har på sig en öronsnäcka som döljs av en mössa. Genom hörsnäckan kan de snacka med kompisarna och få hjälp med att lösa uppgiften. Andra tar med sig mobilen och googlar svaret på toaletten. 

Sen finns det de som i kamratlig anda tar bilder på provet och delar via sociala medier för att hjälpa sina kompisar. Alla gör nämligen inte nationella provet vid samma tidpunkt.    

Inte nog med det, det finns även lärare som hjälper dem att fuska. Bland annat genom att kika på provet i förväg och förbereda eleverna för provet. Eller så hjälper de till under själva provet. I vissa fall sker det först efter provet när betygen ska sättas. Man sätter ett extra poäng där, ytterligare ett där och vips så får eleven godkänt. 

Nationella prov med en skvätt glädjebetyg 

Nationella prov ska vara en oberoende måttstock för elever över hela landet. Med hjälp av dem ska betygsättningen bli mer likvärdig och rättvis, enligt Skolverket. Men som det ser ut i dag blir bedömningen allt annat än likvärdig och rättvis. Det nuvarande systemet öppnar för glädjebetyg och godtycke.    

Extern rättning behöver införas på nationella proven. Sverige är det enda OECD-landet som inte har någon form av externt kontrollsystem när det gäller betygsättning. Vi kan börja med att införa det gällande nationella prov.    

När läraren poängsätter sina egna elevers prov öppnar det för att föräldrarna kan försöka utöva inflytande. Klart att William förtjänar godkänt, han är ju jätteduktig! Sju av tio lärare har utsatts för påtryckningar, visar en undersökning som Lärarnas riksförbund gjorde förra hösten. Det gäller framförallt betyg och undervisning.    

Dessutom finns det rektorer som försöker tvinga lärare att sätta högre betyg. För de vill ju självklart att eleverna ska ha så höga betyg som möjligt. Annars ser det illa ut för skolan.    

Läraren "Anders" berättar för Uppdrag granskning att han har upplevt att rektorn försökt påverka honom för att ge elever högre betyg. Goda provresultat kan bland annat leda till bättre lön och att man kan bli förstelärare. 

Extern rättning mer rättvist  

Med extern rättning spelar det ingen roll vad rektorn säger. Då blir sannolikheten att eleverna får de betyg de förtjänar avgjort större.    

Samtliga elever i Sverige borde också ha nationellt prov vid samma tidpunkt. Det krävs inget geni för att inse att en del kommer att hjälpa sina kompisar annars genom att berätta om svåra frågor i efterhand eller att någon kommer lägga ut frågorna på Flashback. Att nationella provet genomförs rätt är viktigare än att skolorna kan vara flexibla.     

Lärarna borde inte heller ha tillgång till proven på förhand. Det kan vara alltför frestande att ”hjälpa” sina elever på traven genom att lotsa in dem på rätt väg.

Fusket bland både elever och lärare måste stoppas. Att eleverna får betyg som de inte förtjänar är att göra dem en otjänst.