Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lärare ska vara lärare, inte papperskvarnar

Om Gustav Fridolin vill minska arbetsbördan för lärare måste han tänka på det inför varje lagförslag och utredningsdirektiv som kommer ifrån regeringen.
Foto: SÖREN ANDERSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: KEN BANK / PRESSENS BILD

I opposition lovade Gustav Fridolin att minska administrationen för lärare. I stället har den ökat, enligt de flesta lärare. 

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Nyligen fick regeringen en rejäl känga av riksdagen: förslaget om en läsa-skriva-räkna-garanti kickades i papperskorgen.

1-0 till lärarna, för en gångs skull.

Förslaget skulle innebära mer administration för lärarna: kartläggning, uppföljning, utvärdering, planering av åtgärder, utvärdering av åtgärder, och så vidare i all oändlighet. 

Sådana pålagor strider helt mot de löften som Gustav Fridolin (MP) gav innan han blev utbildningsminister. År 2013, på DN Debatt, kritiserade han alliansens skolpolitik, som "lett till att lärarna tvingas lägga mer tid på administrativa arbetsuppgifter". Fridolin konstaterade att "nio av tio lärare uppger att de administrativa arbetsuppgifterna ökat under Jan Björklunds tid på utbildningsdepartementet."

Om i stället Miljöpartiet fick bestämma skulle följande paroll stå i fokus, meddelade han: "Minska dokumentationskraven."

Gustav Fridolin spretar

Men Gustav Fridolin tycks inte ha haft någon strategi alls för att nå det centrala målet. Läsa-skriva-räkna-garantin är inte det enda exemplet på detta. 

År 2015 tillsatte han en utredning om skolket i skolan. I regeringsdirektivet uppmanas utredaren att föreslå "närvarofrämjande åtgärder". Utredningen blev klar i januari 2017. Bland förslagen märks idén att "skolan bör uppmärksamma, registrera och analysera både giltig och ogiltig frånvaro vid varje lektion". 

Sug på den: analys av både giltig och ogiltig frånvaro. Vid. Varje. Lektion. 

Å andra sidan, Fridolin bad om förslag...

Det senaste är att regeringen vill förbjuda håltimmar. Det främsta syftet tycks vara att komma åt oseriösa friskolor. Men lagen kommer att tvinga även seriösa skolledningar och lärare att försöka trolla med knäna. Mitt under en historisk lärarkris. 

Lärarförbundet är inte imponerat

Administrationen för lärare har inte minskat under de senaste åren, enligt Lärarförbundet. Åtta av tio lärare ser en motsatt trend, hävdade förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand på DN Debatt i fredags. 

Jaara Åstrand skriver att administrationen bara kan minskas om beslutsfattare lär sig att förstå hur politiskt beslutade krav leder till ökad dokumentation. Det är ord värda att brodera på en duk, rama in och sätta upp på väggen på utbildningsdepartementet. 

Där bör den hänga, oavsett vilka partier som regerar landet.

Det råder akut och växande lärarbrist. Det har aldrig varit viktigare att renodla lärarens kärnuppdrag: att planera och genomföra lektioner. Den administrativa bördan för lärare måste helt enkelt hållas i schack. 

Ett sätt är att anställa administrativ personal som avlastar lärarna. Ett annat är att utbildningsministrar slutar att hitta på lagar som ökar skolans byråkratisering - samt att de infogar ett obs! när de tillsätter sina utredningar: 

"Obs! kom inte med ett enda förslag som stjäl tid från lärarnas kärnuppdrag!" 

 

Läs också:

Begrav inte lärarna i pappershögar, Fridolin