Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lär av Finland och drilla lärarna i övningsskolor

Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURES
Foto: ROGER TILLBERG / COPYRIGHT REPORTAGEFOTO ROGER TILLBERG

I Gustav Fridolins drömvärld är lärarkrisen snart historia. I verkligheten är krisen en ödesfråga som måste lösas med alla medel. 

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Lyssnar man på utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) är lärarkrisen snart över. Till tidningen Skolvärlden har han sagt att det vänder redan om fem år. Om tio år - 2027 - "är vi framme".

Ack nej, det är vi inte alls, enligt Statistiska centralbyrån; tvärtom. Lärarbristen tilltar och år 2035 saknas det runt 80 000 lärare, enligt SCB:s nya prognos

Brist på skickliga lärare hotar både kvaliteten och jämlikheten i skolan. Alla klutar måste därför till för att göra yrket mer attraktivt. 

Fler måste vilja bli lärare. Och sedan fullfölja sin utbildning. Och sedan stanna i sitt valda yrke. Länge. 

Lovande försök med övningsskolor

En förstklassig lärarutbildning är viktig för att attrahera och behålla studenter. Svensk lärarutbildning har dessvärre dragits med rejäla brister. Det gäller inte minst den praktiska, klassrumsnära utbildningen - den av krångelskäl så kallade VFU:n, "verksamhetsförlagd utbildning". 

Här finns dock en ljusglimt. Sedan några år pågår ett försök med övningsskolor och övningsförskolor på 15 universitet och högskolor, i syfte att höja kvaliteten på VFU:n. Enligt en delrapport från Universitetskanslerämbetet, UKÄ, syns lovande tecken. 

Koncentrationen av studenter på övningsskolorna har bland annat förbättrat möjligheterna för studenterna att byta erfarenheter och lära av varandra, skriver UKÄ. Det är inga småsaker. Enligt Pisa-studier lägger framgångsrika skolsystem stor vikt på kollegialt lärande. 

Det svenska försöket har också lett till en satsning på att utbilda studenternas handledare och UKÄ efterlyser mer av den varan. 

I de övningsskolor som sedan länge finns i Finland, får en lärare inte sätta sin undervisande fot om hon inte har genomgått handledarutbildning.

Sverige har mycket att ta igen i kvalitetssäkringsväg.

Skolkommissionen rekommenderar att verksamheten med övningsskolor utvecklas till centra för lärarutbildning och praktiknära forskning. Exakt hur den svenska modellen bör se, återstår att se, men här finns något att bygga på.

Fortbildning är en annan hörnsten i bygget av ett attraktivt läraryrke. I det hyperdecentraliserade Skolsverige är det viktigt att staten håller i verksamheten. Sverige behöver helt enkelt ett nationellt institut för lärar- och skolledarutveckling.

Förbjud banansång

Ett skräckexempel på hur det kan se ut i dag är Malmös fadäs när man under en heldags "fortbildning" tvingade lärare att lyssna på flum från ett konsultföretag om att "välja glädjen". Och så skulle de sjunga en banansång. Denna idioti ledde till en Twitterstorm från arga och förödmjukade lärare.

Så får det inte gå till. 

I samklang med en seriös fortbildning bör det skapas en tydlig karriärstruktur så att lärare kan avancera genom fortbildning och få en lön som speglar deras ökande skicklighet.

Försök måste också göras att locka tillbaka alla de lärare som har lämnat yrket. För det ser mörkt ut. I synnerhet för dem som går i skolor som inte förmår att attrahera behöriga och erfarna lärare. 

 

Läs också

Lärare ska vara lärare, inte papperskvarnar