Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Klimatkris - då får du betala en ny flygplats

Regeringens stöd var helt avgörande för att den nya flygplatsen i Sälen kunde byggas. Foto: Shutterstock
Den nya flygplatsen är tänkt att locka fler turister till skidområdena i Sälen. Foto: ERICH STERING / STERING ERICH DN PRESSENS BILD

Det är obegripligt att regeringen stöttar en privat flygplats i Sälen med skattemedel samtidigt som utsläppen måste minska.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Viljan att bevara status quo är ett stort hinder mot kraftfulla klimatåtgärder. Många människor har ju inrättat sina liv efter de regelverk som finns. Om bensinskatterna då höjs eller reseavdraget görs mindre generöst är det klart att det väcker motstånd.

Det är svårare att förstå varför politiker aktivt väljer att stötta helt nya projekt som leder till ökade utsläpp. Att regeringen har gett en kvarts miljard kronor i stöd till en ny flygplats i Sälen - vilket Svenska Dagbladet granskat i en artikelserie - framstår som obegripligt. 

Statligt stöd till privat flygplats i Sälen

Beslutet innebär inte ”business as usual”, det är på flera sätt ett brott mot hur det är tänkt att fungera.

I regel är det Trafikverket som pekar ut lämpliga objekt. Men här var det alliansregeringen - främst dåvarande näringsministern Annie Lööf, C, - som såg till att flygplatsen fick stöd.

Pengarna i den nationella infrastrukturplanen brukar satsas på statliga projekt. I Sälen är det i stället ett privat konsortium - med marknadsledande skidjätten Skistar AB i spetsen - som får bidraget.

Till skillnad från de övriga projekten i planen har det heller inte gjorts någon samhällsekonomisk analys av flygplatsen. Trafikverket stoppade arbetet med den rapport man beställt. Konsulten bedömer den dock som ”extremt olönsam”.

Drömmen om ett hållbart flygande är tyvärr långt borta. Maria Wetterstrands utredningsförslag om att tvinga producenter att blanda in biodrivmedel i flygbränslet beräknas år 2030 endast minska utsläppen med 24 procent. Övriga transportutsläpp ska minska med 70 procent under samma tid.

Med nuvarande teknik måste flygandet minska om klimatmålen ska nås. Men i stället ser regeringen till att det byggs en helt ny flygplats. 

Skattebetalarna kan tvingas betala mer

Kritiken mot det har hittills varit märkligt mild. En förklaring är förmodligen att både blåa och rödgröna regeringar har varit med och beslutat om stödet.

En annan orsak kan vara att offentligt stöd till flygplatser faktiskt är ”business as usual”. Många kommuner täcker redan upp för underskott i lokala flygplatser. Till och med Bromma, Sveriges tredje största flygplats, hålls under armarna av skattebetalarna genom en konstlat låg hyra - en dold subvention om flera hundra miljoner kronor per år.

Nu är det försent att stoppa stödet till Sälens flygplats. Men regeringen borde ändå kunna medge att subventionen var ett misstag som man inte tänker göra om. I stället konstaterar näringsminister Ibrahim Baylan, S, lakoniskt att ”välfungerande kommunikationer är viktigt” och att ”fjällen ligger där det ligger”. 

Det väcker oro inför framtiden. Snart ligger även flygplatsen där den ligger - i december landar de första planen - och enligt experter är prognoserna för antalet resenärer helt orealistiska.  

Skattebetalarna tvingas redan stötta driften av Mora flygplats. Risken finns att de snart kan behöva slanta upp även för driften av den nya flygplatsen tio mil därifrån. Viljan att bevara status quo tenderar ju att vara stor.

 

 

Fotnot:  Det är en myt att det blivit dyrare att köra bil, berättar miljöexperten Magnus Nilsson i Ledarsnack nedan.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!