Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Johannes Forssberg

Barn offras till scientologerna

Scientologin är liksom hydran ett månghövdat djur.

Detta är en krönika av en fristående ledarkolumnist. Expressens politiska hållning är liberal.

Det är inte lätt att försöka slå i folk att man kan bli evigt lycklig, omåttligt framgångsrik och hyperintelligent bara man betalar dyra pengar för undervisning baserad på sciencefictionförfattaren L Ron Hubbards mystiska teorier.

När scientologer presenterar sig som, exempelvis, drogbehandlare (Narconon), kriminalvårdare (Criminon) eller föreståndare för en särskild pedagogik (Applied scholastics) har de lättare att etablera kontakt med människor, som varsamt kan ledas in i scientologins tankevärld.

 

Ron L Hubbard hävdade själv att hans pseudovetenskapliga undervisningsteori "Studieteknologin" som förvaltas av det nämnda, påstått oberoende företaget Applied Scholastics i USA, var scientologernas "främsta bro till samhället". Här i Sverige, de religiösa friskolornas paradis, har bron nått skrämmande långt.

I södra Stockholm finns ett helt scientologiskt skolimperium. Inom någon mils radie ryms fem förskolor och en grundskola med tillhörande fritidshem, som tillsammans får tiotals skattemiljoner om året för att undervisa barn med hjälp av studieteknologi. En del av de pengarna går av allt att döma direkt till scientologin i USA, i form av licensavgifter till Applied Scholastics.

Trots att verksamheterna ägs och drivs av scientologer, och använder sig av en pedagogik som inte existerar utanför scientologin förnekar deras föreståndare alltid att skolorna har något med Scientologikyrkan att göra.

 

Men det går inte att särskilja studieteknologin från scientologin. Den är byggd för att skapa scientologer. Dess grundläggande idé är att exakt alla inlärningssvårigheter härrör från tre, av L Ron Hubbard uppfunna, "barriärer". Ytligt sett kan det tyckas handla om självklarheter, som att all inlärning måste ske gradvis.

 

Men varje princip har en scientologisk funktion, som oftast är att avväpna eventuell kritik mot sekten. Med hjälp av doktrinen om gradvis inlärning kan man avfärda nyblivna anhängares farhågor om religionens tro på rymdspökens fördärvande makt, den intergalaktiska kejsaren Xenu, och annan galenskap som bara lärs ut till dem som redan är tillräckligt indoktrinerade. I scientologin bestämmer den överordnade om och i vilken takt den underordnade ska få tillgodogöra sig information.

På Studemaskolan används visserligen pedagogiken för undervisning enligt läroplanen (även om flera scientologiska skrifter ingår i kursen) men studieteknologin är skadlig i sig själv.

Enligt scientologisk pedagogik finns inte dyslexi, neuropsykiatriska funktionshinder och andra tillstånd som orsakar inlärningssvårigheter. Allt som finns är Hubbards barriärer.

Det förklarar kanske varför Skolinspektionen häromåret konstaterade att arbetet för elever i behov av stöd "inte har fungerat" på Studemaskolan. Samt att Stockholms skolförvaltning efter en inspektion noterade att skolans omdömen inför utvecklingssamtal "la allt ansvar" för utveckling på eleven.

 

Eleverna får i god scientologisk anda lära sig att Hubbards teorier är allt de behöver för att nå stjärnorna. Manualen till studieteknologin är obligatorisk läsning. Teorin hyllas också på skolan i en sång, med refrängen "Om du har studieteknologi så kan du lära vad du vill IQ 150 eller noll det spelar ingen roll".

Att detta finansieras med skattemedel är groteskt.