Johannes Forssberg: Idiotiskt om tjejer & sex

Publicerad
Uppdaterad
Lagom till att den somriga lössläpptheten bryter ut i landet gör 26 svenska kommuner en miljoninvestering i flickors kyskhet.
Expressen getinglogga
Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.
Riktigt så vill nog inte politikerna i Örebro och Värmlands län beskriva kampanjen "Stoppa langningen", som har det visserligen lovvärda syftet att komma tillrätta med alkoholinducerad skolavslutningsmisär. Men i kampen mot ungdomens förfall framställs just flickors oskulder som ett av alkoholens värsta offer.
En hotfullt röd affisch varnar: "Din dotter är fortfarande oskuld. Men när hon druckit av vinflaskan du gav killarna törs hon nog gå hela vägen".
Det påminner om när amerikanen Harry J. Anslinger på 30-talet propagerade mot cannabis genom att påstå att drogen gjorde vita kvinnor villiga att gå till sängs med svarta män.
Man vill bevara det sociala trycket, av rädsla för begären som lurar där under. Och det är inga trevliga mekanismer som kommunerna i Värmland och Örebro har bestämt sig för att slå vakt om.
För vad är det egentligen som gör att många unga tjejer, för det är nog sant, inte "törs" ha sex utan rejäl promillehalt?
Bland annat handlar det om att fyllan kan vara en befrielse från den ständiga rädslan för att stämplas som hora. En rädsla som kampanjen antyder har ett viktigt värde, som hotas av alkohol.
De könsroller man spelar på är de samma som gjorde att den våldtagna flickan i Bjästa mobbades och tvingades flytta till annan ort. Det rör sig om ett socialt tryck som i varje högstadieskola får några tjejer att gå sönder.
För killar är det däremot socialt okomplicerat att tidigt ha (heterosexuellt) sex. Därför varnar man i Värmland och Örebro inte föräldrarna för att deras fulla söner riskerar att bli av med oskulden. Deras värde står inte på spel och behöver därför inte kommunalt beskydd.

Att göra det alkoholpreventiva arbetet till en kamp för sammanhållna ben är inte bara äckligt, det är kontraproduktivt också.
En fråga som dylika kampanjmakare sällan ställer sig, men som är helt grundläggande i fungerande drogprevention är - varför berusar man sig?
Ja, inte gör man det för att herpessmittas, misshandlas eller hoppa från en bro (som man också skräms med).
I flera studier har det visat sig att sådan skräckpropaganda är verkningslös. Vad som däremot verkar fungera är att stärka ungdomars självkänsla, och på så sätt öka deras känsla av frihet.
Något av det mest tilltalande med alkohol och andra droger är just känslan av att det sociala trycket lättar, att man kan spränga sina föregivna gränser. För en stund slipper man kanske att vara en tjockis, en tönt, eller en potentiell hora.
Det faktum att kampanjen i Värmland och Örebro utnyttjar trycket på unga tjejer lär snarare öka behovet av en rejäl fylleventil.
Om ungdomar, särskilt tjejer, i stället fick vara lite friare skulle färre förstagångsligg vara minnesluckor dagen efter.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag