Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Jenny Madestam

Jenny Madestam: Vem vill va moderat?

Moderaterna gjorde ett uselt val till EU-parlamentet. SCB:s partisympatiundersökning i veckan var inte heller någon rolig läsning. Moderaterna tycks vara på dekis.

Detta är en krönika av en fristående ledarkolumnist. Expressens politiska hållning är liberal.

Har väljarna tröttnat på skjorta, chinos och solsken i blick? Finns det en mättnad på mer pengar kvar i plånboken så att köket kan renoveras och städ- och läxtjänster köpas? Vill vi inte längre ha billigare Toast Skagen på krogen? Vill vi inte vara moderater längre?


Gudrun Schyman och Feministiskt initiativ far fram som tåget runtom i landet. Partiet kom på den geniala idén att genomföra så kallade home parties med fenomenet Schyman.

Sedan förra sommaren har Schyman genomfört 250 hemma-hos-tillställningar där hon föreläst för en samling människor. Vem som helst har kunnat bjuda in till denna tillställning. Schyman föreläser energiskt, publiken får utrymme att ställa frågor och kommentera. Det blir ett samtal om politik hemma i vardagsrummet. Metoden har uppenbart varit framgångsrik.

Schymans home parties kan inte räknas bort i förklaringen till partiets framgångar.


I alla tider har politiker talat om att de ska ut och träffa människor, det personliga mötet är viktigt. Forskning visar att det just är ansikte mot ansikte-mötet som är mest effektivt för att mobilisera väljare.

Direktreklam i brevlådan, telefonkampanjer eller sociala medier i all ära, det är mötet i verkligheten som allt jämt ger mest utdelning.

Samtidigt har det inte blivit så mycket av detta bland våra riksdagspartier. Vanligen är det snabba arrangerade möten där toppolitiker håller tal på torget, för att därefter skaka hand och låta sig fotograferas med en selektiv skara väljare. Mer personligt blir det sällan. Att knacka dörr är också en populär metod. Men vem har sagt att du just då vill prata med en politiker.


Home partyt är smart. Du går dit för att lyssna till en politiker, och för att diskutera politik. Politikern pratar visioner men lyssnar också till dina synpunkter. Men frågan är vad som faktiskt sker på dessa tillställningar, vad är det Schyman åstadkommit under det knappa partyåret?

Uppenbart har en social rörelse skapats. En tolkning är att Schyman framgångsrikt informerat om feminismen och att människor helt enkelt blivit upplysta och tagit ställning.

En annan tolkning är att fenomenet mer handlat om att skapa en gemenskap. Många som varit på dessa parties har säkert redan goda kunskaper om feminism. Vad de däremot saknat och vilket tillställningen bidragit till är en känsla av association med andra människor som ser på världen på liknande vis. Genom mötena har en gemenskap bildats mellan människor och en känsla av att vilja vara med i gemenskapen. Detta har spridit sig och en social rörelse bildas. Människor får känslan av att vilja vara feminist och en del av Fi.


Nya Moderaternas framgångar har varit resultat av visioner och konkreta reformer. Men det har även handlat om att skapa en känsla av gemenskap och en vilja att vara moderat. Nya Moderaterna har delvis också varit en social rörelse. En rörelse som handlat om idéer men även om identitet.

Frågan är hur Fredrik Reinfeldt kan återskapa denna känsla av att vilja vara moderat. Kanske måste han ge sig ut i vardagsrummen med en bunt pennor, ett blädderblock, en berättelse om vilket Sverige han ser men även med förmågan att skapa gemenskap mellan människor.