Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stoppa Fridolins surfplattetvång i förskolan

Från och med den första juli nästa år blir det obligatoriskt för förskolorna att använda digital teknik. Men forskning över hur det påverkar barnens inlärning och hjärnor saknas. Foto: FOTOGRAFERNA HOLMBERG / TT NYHETSBYRÅN
Experimentera kan man göra på djur, men helst inte på barn. Foto: ROTHERMEL / AP

Snart ska surfplattor tvingas på alla förskolebarn, trots att forskning över effekterna saknas. Allt för att Sverige ska vara "ledande" i digitaliseringen.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Den första juli 2019 blir digital teknik ett obligatoriskt verktyg i förskolan. Varför i himmelen då, kan man fråga sig. Jo, för att "Sverige fortsatt ska vara ledande när det gäller digitalisering", som den rödgröna regeringen uttryckte saken i den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet

Surfplattor till småbarn ska tydligen hjälpa till att säkra framtidens kompetensförsörjning, och dessutom stärka demokratin. Allt under parollen att "moderniseringen av Sverige börjar i skolan".

Hur påverkas små barns hjärnor?

Man behöver inte tro på elallergi för att känna sig skeptisk till digitaliseringsevangeliet. 

Hur små barns hjärnor påverkas av surfplattor är långt ifrån kartlagt. En metastudie över den forskning som finns om surfplattors effekter på två- till femåringars lärande visade två saker: Resultaten spretar, och hittills har få studier gjorts med kontrollgrupper (bara 14 stycken hittades). 

Det kan självklart finnas positiva effekter – en studie fann exempelvis att barn från socioekonomiskt svaga förhållanden kunde komma i kapp sina jämnåriga genom att använda appar för att öva siffror. Men andra studier visade på negativa effekter. Interaktiva appar kan stimulera barns lärande men riskerar också att överbelasta deras arbetsminne – vilket betyder att kunskaperna inte fastnar. 

Metastudiens slutsats var att plattor och appar måste användas med försiktighet, eftersom vi vet alldeles för lite om hur små barn påverkas av dem.  

Det behövs fler studier som inte bara undersöker plattornas effekter på inlärningen, utan också om de är bättre eller sämre än andra undervisningsmetoder. Svensk förskola är en genomtänkt pedagogisk verksamhet – alternativet till plattan är inte sysslolöshet.

Bristen på forskningsstöd stoppade inte skolminister Gustav Fridolin (MP). Sverige ska vara i framkant – därför får landets förskolebarn användas som försökskaniner. Full fart mot framtiden!

Vart fjärde spädbarn surfar redan

Men svenska barn är redan bland de mest uppkopplade i världen. Vart fjärde spädbarn använder internet, enligt rapporten "Svenskarna och internet 2018". Fyra av fem svenska tvååringar surfar, och hälften av dem spelar spel och skapar eget innehåll online.

Risken att svenska barn växer upp till digitala analfabeter torde alltså vara obefintlig. Så varför ska staten tvinga på varenda unge en ipad innan vi vet vilka effekterna blir?

Dessutom borde tekniksatsningar vägas mot andra alternativ. Att förse alla förskolor med surfplattor är dyrt – är det mer värt än att lägga pengarna på att utbilda fler barnskötare till förskollärare eller höja lönerna?

I skolan har elevdatorer visat sig vara en ekonomisk gökunge – extrapengar täcker inköpet, men inte alla dolda kostnader för service och uppdateringar. Gör inte om det misstaget.

Skrota digitaliseringstvånget. Att avgöra om, och i så fall hur, surfplattor ska användas i förskolan borde vara en fråga för förskollärare. 

 

REPLIK:

Gustav Fridolin: Alla barn ska inte tvingas på surfplattor 

 

Läs också: Förstår svenskar hur fantastisk förskolan är? 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!