Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Google kan inte smita från sitt ansvar längre

Anna Wikland, Google-chef i Sverige, borde arbeta för att företaget förbättrar sina algoritmer, satsar mer resurser på att hantera anmälningar och ser till att ha mer lokal personal som kan ingripa snabbare.

Det finns ingen motsättning mellan att stå upp för yttrandefriheten och att kritisera hur Google missbrukar sin ställning.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

"Att organisera världens information och göra den allmänt tillgänglig och användbar."

Så lyder Googles målsättning sedan starten 1998. Internationellt har det dock länge funnits kritik mot hur Google lever upp till sitt uppdrag. 

Vid återkommande tillfällen har nätjätten avslöjats med att sprida ren desinformation. Efter massakern i Las Vegas i höstas länkade Google under rubriken "Toppnyheter" till ett utpekande av en oskyldig man. Efter skolskjutningen i Florida rekommenderades rena konspirationsfilmer om händelsen av Youtube, Googles videosajt. 

I Sverige har synen på Google dock länge präglats av en naiv halleluja-mentalitet. Trots att företaget bara betalar några få miljoner i skatt i Sverige på annonsintäkter om många miljarder, har den politiska diskussionen främst handlat om hur skattesystemet kan göras ännu mer attraktivt för nätjättar. Men efter att Expressen och Dagens Nyheter den senaste veckan granskat företaget börjar Googles gloria blekna betänkligt även här.

Tidningarna har visat hur Youtube vägrat att plocka ned nazistvideos, trots att symboler i filmerna har bedömts som brottsliga. De har visat hur Youtube struntat i att upphovsrättsskyddat material läggs upp olagligen. Google har rentav tjänat pengar på att sälja annonser intill antisemitiska listor över "svenska judar", har denna tidning och DN avslöjat.

Google är mer än infrastruktur

Googles försvarare brukar hävda att det är fel att ställa företaget till svars för information som sprids via dess plattformar. Google är blott infrastruktur, att jämföra med motorvägar eller Posten, brukar det heta.

Men den jämförelsen är felaktig. Redan från start var det Googles ambition att ge användarna den mest trovärdiga informationen som svar på sina sökningar. Det var genom PageRank - ett system för att försöka mäta tillförlitligheten hos enskilda webbsidor - som Google kunde vinna sökkriget.

Google är alltså inte blott en brevbärare som neutralt förmedlar andras budskap. Genom sina algoritmer gör Google aktiva val och lyfter fram viss information på bekostnad av annan. Youtubes användaravtal ger också företaget en ensidig rätt att plocka bort material som inte följer de strikta villkoren. Ändå tycks videosajten i praktiken gynna material som är polariserande, vilseledande eller rakt igenom falskt. Sådana filmer får nämligen människor att stanna längre på sajten, vilket gör att Google kan sälja fler annonser.

Det finns därför ingen motsättning mellan att stå upp för en vidsträckt yttrandefrihet och att kritisera hur Google premierar konspiratoriska filmer, struntar i att material strider mot användarvillkoren och underlåter att ingripa mot rena lagbrott.

Google måste göra mer

Efter den hårda kritiken har Google börjat agera. Upphovsskyddat material har plockats ner, sökresultat har uppdaterats och antisemitiska sidor stängts av från annonsverktyget. Men det är ett rejält underbetyg att företaget agerar först när det sätts under press.

Google måste snabbt förbättra sina algoritmer, satsa större resurser på att hantera anmälningar och se till att ha lokal personal som kan agera mycket snabbare. För företaget tycks hindret vara ekonomiskt, snarare än ideologiskt. Att anställa fler redaktörer kostar pengar och en bärande del av Googles affärsidé är att sköta sina system med så lite personal som möjligt.

Därför är det viktigt att granskningen fortsätter. Google är kanske världens mäktigaste företag och måste bevakas därefter. Nätjätten kan inte längre tillåtas smita från sitt ansvar.

 

Läs också:

Fjäska lagom för Spotify, politiker 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!