Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ge elever sovmorgnar, inte distansundervisning

ENGLAND. Premiärminister Boris Johnson hälsar på några av småttingarna som har fått komma tillbaka till skolan. När de äldre eleverna återvänder kan de räkna med sänkta betyg, efter vårens glädjeomdömen. Myndigheten Ofqual griper in.Foto: ANDREW PARSONS / NO10 DOWNING STREET / STELLA PICTURES/AVALON.RED B66
Skolminister Anna Ekström (S) föredrar traditionell undervisning, men öppnar för fortsatt nätundervisning för gymnasister i höst.Foto: FREDRIK WENNERLUND / STELLA PICTURES/WENNERLUND FREDERIK WENNERLUND

Låt er inte luras av coronapeppen. Distansutbildning är ett sämre alternativ. Det leder till fusk och glädjebetyg.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Trendbrott! tjoade Centrala studiestödsnämnden, CSN, i juli. Skolket från gymnasiet var 40 procent lägre i perioden april till och med juni än i fjol.

Det anmälda skolket, alltså. Det som leder indraget studiebidrag och ibland också återkrav.

Om den faktiska frånvaron verkligen har sjunkit så drastiskt sedan skolorna stängt bör ifrågasättas, ordentligt. 

Rätt många föräldrar har berättat om hur tonåringarna checkar in på datorn, gör något helt annat med ett halvt öga på skärmen för att kunna checka ut när lektionen är slut. 

En hel del elever har själva vittnat om hur de i stället sovit, spelat spel, kollat sociala medier eller glott i taket. Utan att frånvaron noterats.

En hel del elever har själva vittnat om hur de i stället sovit, spelat spel, kollat sociala medier eller glott i taket. Utan att frånvaron noterats.

Det kan bero på att lärare haft dålig koll. Eller att de velat vara snälla mot elever som ändå lider av att inte få hänga i skolan med sina kompisar.

Man kan med fog misstänka att samma vänlighet ligger bakom betygsättningen i våras. Skolverket meddelade att drygt 85 procent av niorna var behöriga att söka ett nationellt program på gymnasiet, upp en procentenhet.

För gymnasiet såg det än bättre ut. Andelen som tog examen inom tre år var 78,1 procent, upp 1,5. Fast de högskolebehöriga blev inte fler, mikrotappade till 73,2 procent.

Att ana betygsinflation är inte att kritisera lärarna. De har slitit hund med att försöka få till så bra distansundervisning de någonsin kan. Men många erkänner att det trots allt inte blivit lika bra.

Klart att en och annan lärare inte tycker att elevernas betyg ska bli lidande på grund av corona. Särskilt som högskoleprovet - revanschmöjligheten - ställdes in i våras.

Dessutom har somliga elever gjort bättre i från sig när de hemarbetat. Det kan tänkas stämma att de som annars skolkat fått en lärsituationen passat dem bättre. Man kan också ana fusk, med eller utan föräldramedverkan.

I Storbritannien har Ofqual, myndigheten som kollar examenskvalitet, precis meddelat att många elever kommer att få sänkta betyg.

Extra snälla snällbetyg i vår är inget svenskt fenomen. I Storbritannien har Ofqual, myndigheten som kollar examenskvalitet, precis meddelat att många elever kommer att få sänkta betyg. Myndigheten hävdar att det är orimligt att elevernas resultat skulle ha förbättrats med runt 10 procent när skolorna varit stängda och inga normala nationella prov gjorts.

På läkarutbildningen vid Karolinska i Stockholm fick 50 studenter beskedet att de kanske inte får fortsätta i höst. Orsaken är att andra studenter klarat sina omtentor som aldrig förr.

Tentorna har gjorts hemma. Salsskrivningarna, som de tidigare har bommat, har varit inställda på grund av smittrisken.

(Problemet är löst. Studenterna ska knös in och scheman läggas om.) 

Det finns alltså många skäl att förhålla sig skeptiskt till distansutbildning. Alldeles bortsett från att tidigare utvärderingar visat att årsprestationerna är lägre än för studenter som läser vid campus.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) öppnar för att gymnasieskolor ska kunna fortsätta med nätundervisning för att minska trängseln i kollektivtrafiken.

Det går att göra på andra vis. I Norrköping kommer gymnasister att få fler sovmorgnar just för att beläggningen på bussar och spårvagnar ska bli jämnare. 

Den anpassningen borde varje gymnasieskola göra. Visst blir det ett nytt och svårt tusenbitarspussel att lösa. Men det gör undervisningen effektivare för såväl elever som lärare.