Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Förändrade reseavdrag är inget hot mot landsbygden

För Moderaterna - som tidigare har varit skeptiskt till ändrade reseavdrag - kan det vara värt att notera att skattefusket väntas minska kraftigt, i dag uppgår det till över 1,7 miljarder kronor. Foto: TT NYHETSBYRÅN
För att skydda landsbygdsbor föreslår reseavdragskommittén generösare regler i områden med dålig kollektivtrafik. Foto: Fialotta Bratt / Skatteverket / Fialotta Bratt / Pressbild

Bättre miljö, färre trafikdöda och minskat skattefusk.

Regeringen borde verkligen ändra reseavdraget, speciellt som landsbygdsborna inte drabbas.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Om klimatmålen ska nås måste färre svenskar välja bilen och fler sätta sig på bussen. Det gör dagens system för reseavdrag problematiskt. Det leder nämligen till att det blir mer ekonomiskt fördelaktigt att köra bil till jobbet. Systemfelet har påpekats av en lång rad utredningar genom åren utan att något har hänt. 

Nu är en förändring av reseavdraget dock en punkt i januariöverenskommelsen. På onsdagen föreslog reseavdragskommittén att avdraget ska baseras på avstånd, inte på tidsvinst, och att det ska vara lika stort oavsett färdmedel. Det minsta avståndet till arbetet för att få göra avdrag höjs till tre mil enkel väg, taket sänks till åtta mil och möjligheten att dra av trängselskatter slopas helt. Bland annat.

Förändrade reseavdrag

Förslagen skulle ha en rad positiva effekter. Prognosen är att det så kallade trafikarbetet med bil minskar med elva procent, medan det i kollektivtrafiken ökar med tolv procent. Utsläppen av koldioxid minskar med 200 000 ton, motsvarande tio procent av de totala utsläppen för arbetsresor. 

Enbart den samhällsekonomiska vinsten av förbättrad trafiksäkerhet uppgår till fyra miljarder kronor; antalet döda i trafiken beräknas minska med sex personer om året. 

I debatten heter det ofta att transportpolitiken slår oproportionerligt hårt mot låginkomsttagare på landsbygden. Men de främsta vinnarna på det nuvarande reseavdraget är högavlönade bilpendlare i storstadsområden. Andelen som begär avdraget är högst i storstadsnära villakommuner som Lerum. I Norge - som ofta framställs som ett landsbygdspolitiskt föredöme - är reseavdraget avståndsbaserat sedan över tjugo år.

För att skydda landsbygdsbor föreslår reseavdragskommittén generösare regler i områden med dålig kollektivtrafik. Att avdraget görs om till en skattereduktion innebär dessutom att det blir lika mycket värt i kronor för låg- och högavlönade.

Minskat skattefusk

För Moderaterna - som tidigare har varit skeptiskt till ändrade reseavdrag - kan det vara värt att notera att skattefusket väntas minska kraftigt, i dag uppgår det till över 1,7 miljarder kronor. Att bekämpa bidragsfusk är ju annars en moderat paradgren och räknar man bort det minskade fusket är effekten av förändringarna på statsbudgeten i det närmaste neutral.

Det betyder knappast att det kommer att gå politiskt smärtfritt att förändra reseavdragen. Gula Västarna och Bensinupproret har visat att det är minerad mark att förändra villkoren för bilister. Att 150 000 personer väntas bli av med reseavdraget gör frågan än mer eldfängd. Motståndare till förslaget kan dock inte med bibehållen trovärdighet hävda att det är för låginkomsttagare på landsbygden de kämpar.

Det märkliga är inte att reseavdraget nu är på väg att förändras. Det är att det inte har skett tidigare.