Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Fler laddstolpar betyder fler elbilar

Laddat. Den kortsiktiga elbilspolitiken frontalkrockar med det långsiktiga klimatmålet.
Foto: Tesla Motors

Äras den som äras bör: Det var Miljöpartiet som i sin vårbudgetmotion ville satsa på 10 000 laddstolpar för elbilar.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Att Centern nu också vill ha just 10 000 laddstolpar är välkommet, men det är märkligt att partiet inte höjt antalet och budet. Politik brukar ju annars innebära att den som "satsar" mest är bäst.

Den svenska elproduktionen är nästintill koldioxidfri. Samtidigt har regeringen satt upp ett mål om att 2030 ska vår fordonsflotta vara koldioxidfri. Den här sortens långsiktiga mål är gratis att uttala och blir ett tacksamt alibi för att statsråden ska kunna skryta med alliansregeringens "ambitiösa klimatpolitik".

Efter snart åtta år vid makten har Centern till slut kommit till insikt om att det krävs en nationell satsning på en infrastruktur för elbilar. Bättre sent än aldrig kan man förstås tycka. Partiet vill också "förstärka och förlänga" den nuvarande supermiljöpremien på 40 000 kronor. Men denna så omtalade premie handlar för närvarande om ett rent subventionslotteri eftersom de öronmärkta 200 miljonerna är slut. Enligt branschorganisationen Bil Sweden krävs det ytterligare 100 miljoner kronor för att premien ska räcka året ut.

Här går alltså ett regeringsparti ut och lovar framtida elbilsrabatter, men kan samtidigt inte garantera den redan beslutade. Den kortsiktiga elbilspolitiken frontalkrockar med det långsiktiga klimatmålet.

Huruvida det behövs 10 000 laddstolpar eller det dubbla är det naturligtvis ingen som vet i dag. Det beror på var stolparna placeras och vilken effekt de är utrustade med. Men ju fler möjligheter att tanka el desto lättare jobb för bilförsäljarna. Dessutom sker en snabb utveckling på batterimarknaden

Det finns också mer eller mindre ambitiösa projekt för laddningsstolpar i många svenska kommuner. En elbilsköpare vill i allmänhet kunna köra utanför den egna kommungränsen och det är ett skäl till varför riksdagen snarast borde besluta om en nationell infrastrukturpolitik för elbilar.

Elbilar borde också kunna befrias från trängselskatter i Stockholm och i Göteborg under låt oss säga en femårsperiod. Likaså borde elbilsägare kunna parkera gratis på boendeparkeringar och i kommunala parkeringshus. Sedan finns det fler sätt att stimulera elbilskörandet som att upplåta vissa gator i stadskärnorna för rena och tysta elbilar. Allt som krävs är politisk kreativitet.

I Norge är det betydligt bättre snurr på elbilsförsäljningen tack vare att politikerna bestämt sig för den sortens fordon. Att köpa bil i Norge är riktigt dyrt, men en elbilsköpare slipper betala både registreringsavgift och moms på 25 procent.

Norrmännen har också andra verktyg i sin verkstad: elbilar får köras i kollektivtrafikfilerna, de kan parkeras gratis på offentliga p-platser och får fritt rulla ombord på färjorna.

Sverige har en hel del att ladda hem från Norge.