Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Expressen Ledare: Gör slut på skolkaoset

Ytterst ansvarig politiker är skolborgarrådet Lotta Edholm, FP. Foto: Tommy Pedersen

Det kom en larmrapport i veckan med diarienumret 43-2012: 4307. Skolinspektionen är djupt bekymrad över studiemiljön på den kommunala Gubbängsskolan, i södra Stockholm. Denna skräckskildring från en svensk skola finns på inspektionens hemsida.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

En kort sammanfattning:

Det är mycket otrygghet när vikarier undervisar. Några dagar före tillsynen blev en elev sparkad i ansiktet. Sedan blev en lärare skallad av en elev. Hösten 2013 barrikaderade en klass i årskurs 7 ett klassrum och biträdande rektor skallades. Lärarna berättar att eleverna är väl medvetna om "att det går att göra saker utan att det får någon konsekvens". Elever vittnar om att lärare inte säger till när det är stökigt för att de inte vågar.

Skolinspektionen har haft ögonen på Gubbängsskolan sedan våren 2013. Men vid ett återbesök ett år senare under en dag finner man ändå "bristande studiero": Elever pratar, skrattar, lyssnar på musik, skojbråkar och knuffar ner böcker från bänkarna. Samtidigt som läraren försöker undervisa.

Hur ser alla andra skoldagar ut när Skolinspektionens utsända inte finns på plats?

 

Och så till den sorgliga slutklämmen: "Rektor uppger vid intervju att hon inte hinner anmäla alla kränkningar till huvudmannen. Lärarna uppger att de inte hinner anmäla alla kränkningar till rektor."

Huvudmannen? Ja, ytterst ansvarig politiker är skolborgarrådet Lotta Edholm, FP. Vad tänker Edholm göra? Det hör nämligen inte till vanligheterna att Skolinspektionen utdömer ett vite, men har inte Gubbängsskolan fått ordning på kaoset får Stockholms kommun punga ut med 1,5 miljoner kronor.

 

Det kom ytterligare en larmrapport i veckan. Journalisten Thomas Petersson skrev om sina upplevelser som lärarvikarie på ett högstadium i Botkyrka. Detta skakande vittnesmål återfinns på dn.se: "Allra mest slås jag av elevernas attityd och avsaknad av respekt. Bristen på elevansvar, och bristen på regler och konsekvenser från lärarnas och skolledningens sida."

Skolinspektionen lider definitivt inte brist på arbetsuppgifter.

Men skolor med usel studiemiljö, stök och bråk, borde anställa lärarassistenter vars uppgift är att sköta såväl det disciplinära som det omhändertagande, så att lärarna kan vara just lärare. Kunskap skapar auktoritet i klassrummet, men en lärare måste också kunna leda och ledarskapsmomenten på lärarutbildningarna måste stärkas.

I ett bolag som inte kan hålla ordning på affärerna får vd sparken, men i skolor på gränsen till anarki kan skolledningen sitta kvar läsår efter läsår. Det är inte bara eleverna som ska mötas med konsekvenser för sitt agerande - rektorer som avstår från att agera ska bytas ut.

 

Skolledarfacket påpekar att en förstelärare nu tjänar mer än en rektor. Det är naturligtvis inte rimligt. Höj lönen, kompetens kostar. Men rektor, liksom lärare, måste få ständig fortutbildning och utvärderas kontinuerligt.

En katastrofal studiemiljö är ett fruktansvärt svek från vuxenvärlden, och något som drabbar de svagaste eleverna allra hårdast.