Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ett Sverigekort för all lokaltrafik? Ja, tack.

PÅGATÅGET. Drygt tio minuter mellan Malmö och Lund kostar 47,70 med jojokort.Foto: SKÅNETRAFIKEN
DYRA MINUTER. Två minuter tar färden från Koön till Marstrand, biljett kostar 28 kronor med Västtrafik To Go.Foto: ROLF ANDERSSON
FLEXBUSSEN. Den kör i Karlskoga vars reskort kan användas i fyra län i närheten.Foto: Länstrafiken Örebro

Varje åtgärd som gör det enklare att åka kollektivt är välkommen. Ett kort som gäller på all lokal och regionaltrafik i Sverige vore toppen.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

I Nederländerna är det enkelt att åka kollektivt. Som svensk besökare landar du förmodligen på Schiphol, världens elfte mest trafikerade flygplats. Om du är smart struntar du i taxi eller hyrbil och köper ett OV-chipkaart för 7,50 euro och laddar det.

Du måste ha minst 20 euro på kortet för att kunna blippa in dig på tåg; för buss, metro och spårvagn krävs bara 4 euro i insats. Och så blippar man igen när man går av. Den som har pengar kvar på kortet när det är dags att flyga hem från Schiphol lämnar in och får respotten tillbaka, utom 2,50 euro.

Den som är bosatt i Nederländerna kan förstås köpa månadsbiljett för hela det lilla landet: 347 euro för fritt resande, 106 euro för den som inte åker i högtrafik, 06.30 till 09.00 samt 16.00 till 18.30 på vardagar.

Smidigt och smart i allmänhet och i synnerhet den stora stimulansen för att styra undan folk från värsta trängseln.

Gerhard Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Regeringen har nu tillsatt en utredare som ska se om också hela Sverige kan få ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken. Det är önskvärt.

Men Sverige är mer än tio gånger så stort till ytan som Nederländerna. Järnvägsresorna kan vara riktigt långa, och dyra. SJ och dess konkurrenter på de längre sträckorna blir ofta fullbokade kring storhelgerna, så ett system med att blippa in och ut är knappast görligt. Det kommer fortsatt behövas bokningar.

Om utredaren finner svårigheter att inlemma SJ, Snälltåget, MTR Express, ett kommande Flixtrain och långfärdsbussarna i ett sådant system är det förnuftigt att ta det i etapper och börja med lokal- och regionaltrafiken.

Gemensamt reskort finns redan i Mellansverige

All lokal- och regionaltrafik borde kunna gå på samma reskort, oavsett om du tar pågatåg i Skåne, färja i Göteborg, spårvagn i Norrköping, tunnelbana i Stockholm eller bussen från Umeå till Vilhelmina. Så funkar det faktiskt redan i en remsa över Sverige, samma kort gäller i Örebro, Värmland, Dalarna, Gävleborg och Uppsala. 

Ett Sverigekort får dock inte leda till att taxorna samordnas. Regionerna har, på bättre och sämre grunder, olika prioriteringar.

I Stockholmstrakten kostar månadskortet 890 kronor för hela länet. En enkelbiljett med reskassa kostar 32 kronor, oavsett om du åker några hållplatser med bussen eller pendeln en dryg timma från Centralen till Nynäshamn. I Helsingborg kostar bussbiljetten i stan 22,50 kronor med jojokort, medan timmen på pågatåget därifrån till Malmö går på 100,80 kronor.

Avgiftsfritt åka buss i Avesta

Ett månadskort på Västtrafiken för Göteborg med närmaste omnejd går loss på 1 415 kronor. I Avesta kommun är bussfärderna avgiftsfria. 

Det borde inte vara svårt att konstruera ett kort som både rymmer en månadsbiljett i en region och en reskassa som gäller i hela landet. 

Det ska vara lätt att göra klimaträtt.