Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Eric Erfors

Eric Efors: Trögt i trafiken

NEW DELHI. Den indiska tillväxtmotorn hackar. Ett skäl är att man fortfarande har tullar på 100 procent på utländska bilar.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Indien har svårt att göra upp med sitt statssocialistiska och protektionistiska arv.


När jag frågar indiska företagare varför den indiska IT-sektorn vuxit så starkt och framgångsrikt är de eniga om svaret: Branschen var ny, och alldeles för komplicerad för politiker och byråkrater att reglera.

I år väntas tillväxten blir runt 4-5 procent av BNP, hälften av de tillväxtsiffror som under ett decennium fick omvärlden att också tala om ett indiskt under. Ekonomin är ett givet huvudnummer i valrörelsen.


En sak kan sägas säkert om valutgången, den nuvarande premiärministern Manmohan Singh, 81, har snart gjort sin sista dag på jobbet. Han har nämligen sagt nej till att kandidera på nytt. Eller så har han stoppats av partiledningen.

Det styrande Kongresspartiet vill inte längre förknippas med Singh. För hundratals miljoner av väljare framstår han som fullständigt handlingsförlamad och oförmögen att leverera nödvändiga reformer.

Ändå var det just Singh - i egenskap av finansminister på 1990-talet - som var arkitekten bakom det reformpaket med avregleringar som lade grunden för den indiska tillväxtboomen. Indien är paradoxernas land.


Förhandlingarna med EU om ett frihandelsavtal flyter ungefär lika smidigt som trafiken i Delhi under rusningstid. Indien borde åtminstone försöka riva sina egna murar. Förbundsstaten Indien består av 28 delstater där var och en har sina egna regleringar och skatter. Och efter valet är de till och med 29.

De olika momssatserna mellan delstaterna lägger sig som en våt byråkratisk filt över tillväxten. Indien lider akut brist på en fungerande inre marknad och en gemensam momssats skulle kunna innebära en turboeffekt på ekonomin. Enhetlig moms är också vad IMF anser absolut ska prioriteras.

EU:s inre marknad är hur som helst ett under av fri rörlighet i jämförelse med Indiens.


Nog för att korruptionen är utbredd – plats 94 tillsammans med Grekland på Transperancy Internationals lista – men samtidigt finns det en utbredd ilska mot alla dessa korrupta politiker och byråkrater. Det är förstås en välkommen utveckling. Men denna folkliga ilska har bidragit till en oönskad bieffekt. Indien är fullt av i princip färdigförhandlade infrastrukturprojekt som skulle kunna lyfta ekonomin. Fast grävskoporna står stilla.

Orsak? Ansvariga personer må vara hur hederliga som helst, men vågar inte trycka på startknappen inför risken att anklagas för korruption.

Jag går in i ett varuhus fyllt med hantverk från de olika delstaterna, State Emporium, för att handla några presenter. Först väntar en kö vid en disk för att beställa de vackra knivar jag bestämt mig för. Sedan en kö vid varuhuset enda betalningsdisk. Med ett nytt kvitto i handen får jag slutligen förmånen att köa vid en utlämningscentral. Vid utgången klipper en vakt kvittot. Tala om gamla Sovjetvibbar.


Om man nu inte ens kan höja den ekonomiska effektiviteten vid detta varuhus och skyltfönster som ska representera delstaternas Indien, hur ska då en ny centralregering få med regionerna på samma tåg?

Indiens sannolikt nya premiärminister, delstatsbossen Narendra Modi från Gujarat, säljer in sig som en handlingskraftens man och pekar på vad han åstadkommit för företagsmiljön på hemmaplan. Jodå, men snart har han 28 andra delstater att tampas med.