Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Eric Erfors

Aftonbladet vill tysta kritiker

När forskare kritiserar regeringen då vill vänstern tysta dem.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Nationalekonomerna i Finanspolitiska rådet var inte nådiga i sin kritik av Magdalena Anderssons ekonomiska politik.

Nu vill Aftonbladets socialdemokratiska - och partilojala - ledarskribent Ingvar Persson lägga ned rådet. Han tycker det känns jobbigt att forskarnas kritik och rekommendationer - under ledning av professor John Hassler - fått en sådan "monumental" uppmärksamhet.

Ingvar Persson uppvisar å sin sida ett monumentalt vetenskapsförakt:

"Rådet är ett uttryck för en speciell subkultur, nämligen den nationalekonomiska. Den har kanske egentligen rätt lite med den ekonomiska vetenskapen att göra."

Persson raljerar om att rådets ekonomer har "bestämt" att en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Malmör skulle vara fel:

"Och allt är sant och objektivt. Det handlar ju om vetenskap gudbevars", försöker Persson ironisera.

 

Han har uppenbarligen inte läst rådets rapport. Att tvärsäkert kommentera faktaunderlag som man inte har läst - eller totalt har missförstått - är också något som präglar subkulturen på AB:s ledarsida.

Där tenderar texterna att bygga mer på känsla. Det gäller vidare att medvetet missförstå argumenten och misstänkliggöra sina motståndares avsikter. Respekten för fakta är sisådär.

Fakta är emellertid att professorerna i Finanspolitiska rådet inte har gjort några egna beräkningar på notan för höghastighetstågen. De refererar enbart till Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyl.

Persson må vifta bort nationalekonomin som någon ovetenskaplig subkultur, där några hundra miljarder kronor hit eller dit är rena struntsaker och där alternativnyttan av olika investeringar icke existerar.

Nationens skattebetalare ska dock vara ytterst tacksamma för att vi har skolade nationalekonomer som räknar på den samhällsekonomiska effektiviteten i infrastruktursprojekten.

Ekonomer ska tystas. Tycker AB:s ledarskribent. Foto: Tommy Pedersen

Enligt Trafikverket kan höghastighetssatsningen kosta mellan 190 och 320 miljarder kronor. Myndigheten varnar för en Ebberöds bank i megaformat: Varje investerad höghastighetskrona riskerar att innebära en förlust på 40-50 öre.

Finanspolitiska rådet har naturligtvis även sågat Anders Borg under hans tid som finansminister. Och tänka sig: Då var rådet minsann en pålitlig auktoritet för AB:s ledarskribenter. I valrörelsen 2014 angrep ledarsidan alliansregeringen med hänvisning just till rådets "opartiska granskning".

Aftonbladets ledarsida ägs av LO. Persson skriver regelbundet om LO-ekonomernas rapporter, vars vetenskapliga förankring brukar ifrågasättas av ekonomiprofessorer.

LO:s chefsekonom Ola Pettersson har en magisterexamen i nationalekonomi. Men varför finns det ingen presentation av LO-ekonomernas CV och - eventuella - forskarbakgrund på LO:s hemsida? Ja, finns det någon LO-ekonom som är disputerad nationalekonom?

LO hade tidigare ett seriöst forskningsinstitut, Fackföreningsrörelsens institut för ekonomisk forskning, Fief. LO valde talande nog att lägga ned det 2005.

Det kanske är LO-ekonomerna som är den egentliga ekonomiska subkulturen. AB:s ledarsida skulle - av flera olika skäl - aldrig kräva att de avskaffades.

 

Läs också: Oj, så underkänt finansministern


Följ Expressen Ledare på Facebook för fler ledare och krönikor.