Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

En tummetott

Foto: Sven Lindwall

Skolplikten kommer att utökas till tio år. Sexårsverksamheten förvandlas  till första klass. Det meddelade regeringen på onsdagen.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Skälet till att alliansen inte kommit till skott med denna reform tidigare, stavas KD. Kristdemokraterna sätter hemmafruvurmen framför utbildningshänsyn; barn ska inte slitas från mammas kjolar en sekund tidigare än nödvändigt. Men nu är det valår och Pisa-baksmälla, så KD kördes över av regeringskollegorna. Bra.

I realiteten går nästan alla barn redan i sexårsverksamheten. Men det är bra att integrera verksamheten i skolan. Det innebär kursplaner, kunskapsmål och rätt till särskilt stöd för elever med svårigheter.

Regeringen vill också förlänga skolplikten för elever som inte klarat målen i nian. Upp till ett extra läsår ska bli skolpliktigt, när så krävs. Dessutom vill man utreda införandet av obligatorisk sommarskola efter nuvarande åttan och nian.

Känns det sistnämnda förslaget igen, månne? Det kan bero på att Jan Björklund i september 2013 kungjorde att regeringen tänkte tillsätta en utredning om obligatorisk sommarskola. Sedan hände tydligen ingenting.

Man kan lätt få intrycket att det skjuts en del från höften på utbildningsdepartementet.

Det är inget fel på regeringens idéer. Men mer kvantitet är sannerligen ingen mirakelkur för den hyperkrisande svenska skolan.

Det råder brist på behöriga och duktiga lärare. Yrket är oattraktivt, lönerna för låga, NO-lärarna på utdöende och den administrativa bördan blytung. De problemen återstår och torde förvärras om skolplikten utökas.

Skolpengssystemet leder till strid om elever, med glädjebetyg och skolsegregation som följd. Detta kommer regeringen förstås inte åt med onsdagens reformutspel. Även här kan man i stället ana fröet till ökade problem: Om vinstmaximerande friskolor och snåla kommuner tvingas finansiera sommarskola infinner sig risken att de hittar strategier för att slippa sådan verksamhet. De skulle kunna ge elever godkänt fastän de inte har nått målen. Eller så nischar de sig stenhårt mot elever med bra förutsättningar, med ökad skolsegregation som följd.

Skolan lider av komplexa problem. Försök att lösa dem med ständigt nya utspel kan leda till att problemen ökar. Vad skolan behöver är ett helhetsgrepp. Därför krävs en kriskommission. Att regeringen missade ännu en chans att lägga fram ett sådant förslag är bedrövligt.