Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

En större seger för MP än för klimatet

Expressens politikskribent om att Preem drar tillbaka sin ansökan: ”Seger för Miljöpartiet”
Efter en rad förluster i högprofilerade miljöfrågor – Förbifart Stockholm, Vattenfalls brunkol – fick Miljöpartiet till slut en seger när Preem drog tillbaka sin ansökan om att bygga ut raffinaderiet i Lysekil. Då spelar det mindre roll att regeringens politik nog inte har så mycket med saken att göra.Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT NYHETSBYRÅN
Covid-19 har slagit hårt mot Preem. Pandemin har lett till både fallande efterfrågan och kraftigt sänkta priser på bensin och diesel.Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT NYHETSBYRÅN

Att Preem skrotar planerna på att bygga ut i Lysekil är en stor seger för Miljöpartiet.

Huruvida det är en vinst för klimatet är betydligt mer osäkert.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Preems besked att man drar tillbaka ansökan om att bygga ut raffinaderiet i Lysekil verkar ha tagit ledande miljöpartister på sängen. Företrädarna lyckades i alla fall inte samordna sina talepunkter under måndagen.

Karolina Skog, ekonomisk-politisk talesperson, såg beslutet som en följd av att regeringen skärper kraven på att blanda in biodrivmedel i bensin och diesel. Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson, twittrade å sin sida triumfatoriskt att u-svängen aldrig skulle ha ägt rum om inte regeringen hade tagit över miljöprövningen av projektet.

Sanningen är förmodligen att en rad samverkande faktorer fick Preem att backa. Först och främst har corona-pandemin lett till både fallande efterfrågan och kraftigt sänkta priser på bensin och diesel. DN:s granskning av Preems ekonomi visar på ett företag i djup kris.  

Under projektets gång har också priset på utsläppsrätter rakat i höjden. När Preem började skissa på utbyggnaden kostade det runt fem euro att släppa ut ett ton koldioxid. Nu ligger priset kring 25 euro. Efter EU-kommissionens förslag nyligen på skärpta utsläppsmål för 2030 spår flera analysfirmor ett pris om åtminstone 50 euro om tio år. Det slår förstås stenhårt mot Preems kalkyler, även om man hade fått vissa utsläppsrätter gratis.

Visst kan också rent svenska faktorer, som att den skärpta reduktionsplikten denna gång inte kompenserades med sänkt drivmedelsskatt samt att Preems varumärke har tagit stryk av debatten, ha haft en viss påverkan. Men främst ska man nog se företagets beslut som ett led i en större, internationell trend. I augusti offentliggjorde brittiska oljebolaget BP exempelvis planer på att helt överge fossila bränslen på sikt.

Om klimatpolitiken åternationaliseras finns bara förlorare

Politiskt spelar det mindre roll vad som till slut fällde Preems planer. Efter en rad förluster i högprofilerade miljöfrågor – Förbifart Stockholm, Vattenfalls brunkol – fick Miljöpartiet till slut en seger. Samtidigt slipper Stefan Löfven att hantera en fråga som hade potential att slita isär den rödgröna regeringen.

För klimatet och miljön är vinsterna mer osäkra. Taket för hur stora utsläpp av koldioxid som får göras inom EU:s handelssystem påverkas inte av de stoppade planerna. Frågan är dessutom vad som händer med den svavelrika tjockolja som bolaget inte längre kan sälja till sjöfarten och som man i den nu skrotade expansionen hade tänkt konvertera till renare drivmedel. Om den i stället exporteras från Sverige för att brännas i någon utländsk anläggning utan rening är inte mycket vunnet.

Det finns flera lärdomar att dra av fallet Preem. Regeringen måste vara mer varsam med sina juridiska verktyg. Den har förvisso rätt att överta miljöprövningar, men det ska i så fall ske ”omedelbart”. Att regeringen väntade närmare ett år efter mark- och miljödomstolens dom innan den klev in ger en bismak av bananstat.

Men framför allt är det uppenbart att det är en dålig ordning att ha nationella klimatmål för sektorer som ingår i EU:s utsläppshandel. Om olika länder börjar bråka om på vems nota en anläggning ska tas undermineras hela idén med att utsläppsminskningar ska ske där det är som mest effektivt.

Om klimatpolitiken åternationaliseras finns bara förlorare.

 

Isabella Lövin om Preems beslut gällande oljeraffinaderiet i Lysekil.