Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En eländig tågdag till – satsa allt på underhåll

Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Foto: ANETTE NANTELL / DN

Måndagen var ytterligare en urspårad tågdag. Men regeringen går tyvärr inte totalt in för underhåll, det ska byggas Norrbotniabana också. 

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Regeringen hade kallat till presskonferens om den nya infrastrukturplanen klockan tolv. Innan dess tickade meddelanden om tågtrassel in på Twitter.

Inga pågatåg mellan Helsingborg och Förslöv och Halmstad. Spårfel. 

Buss ersätter tåg mellan Kalmar och Emmaboda.

Inga tåg mellan Köpenhamn och Malmö. Signalfel - dock i Danmark.

Olycka i Flemingsberg, söder om Stockholm, stoppar alla tåg under en timma. 

Delvis inställt mellan Helsingborg och Hässleholm, trasigt tåg blockerar spår.

Förseningar Stockholm-Malmö. Signalfel i Alvesta.

Göteborg-Uddevalla-Munkedal-Strömstad. Inställda avgångar på grund av spårfel.

Stopp i Gällivare.  Inga tåg mot Boden och Kiruna.

Persson och Reinfeldt skar ner underhåll

Så slog klockan tolv och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) utlovade den "största järnvägssatsningen i modern tid". Vilket inte är särskilt svårt eftersom regeringarna Göran Persson och Fredrik Reinfeldt drog ner på underhåll rejält.

"Sverige ska ha ett modernt järnvägsnät där tågen går i tid över hela landet", sa Eneroth.

Ja, det vore finfint. Men de rödgrönas politik kommer inte att ge det resultatet. I stället för att satsa massivt på att underhålla och renovera de sträckor som finns ämnar man lägga sju miljarder kronor på att bygga första delen av Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå.

Det är ingen smart prioritering. Visst finns det korta sträckor med många passagerare där det behövs byggas dubbelspår för att öka kapaciteten, som mellan Helsingborg och Ängelholm. Men det är inte läge för att bygga helt nya linjer när underhållet är gravt eftersatt.

Tågväxlarna i gång efter bäst-före-datum

Ta bara växlarna. Till och med 23 maj rapporterades 7 200 växelfel till Trafikverket, under hela fjolåret var det 9 000. 

SVT rapporterar att var tionde växel passerat sitt bäst-före-datum. Men Trafikverket byter inte ut dem utan lagar med reservdelar.

"Det är en ekonomisk fråga helt och hållet", säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till SVT.

Reservdelar är utmärkt i akuta lägen. Precis som gaffatejp är en bra nödlösning när pinaler går itu hemma. Men staten ska inte ägna sig åt gaffatejpspolitik för att få råd med nya onödigheter som Norrbotniabanan.

Efter regeringens presskonferens fortsatte störningsmeddelandena att ticka in. 

Stopp mellan Sölvesborg och Mörrum. Stopp i all tågtrafik till och från Kalmar. Förseningar och inställt till och från Göteborg C - växelfel...

Fram till den dag Sverige bygger höghastighetsbanor från Stockholm till Göteborg och Malmö måste den politiska prioriteringen vara att se till att kontaktledningar, signalsystem och växlar fungerar bättre på de gamla spåren.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!