Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Det luktar ruttet om Icas metoder

Icas vinstmarginaler är misstänkt höga. Internationella jättar som franska Carrefour, brittiska Sainsbury’s och tyska Lidl kommer inte i närheten.Foto: TT NYHETSBYRÅN
Ica-kunder handlar frukt.Foto: PER LANDéN / TT / TT NYHETSBYRÅN

Matjätten Icas sätt att slå mynt av sin dominerande marknadsställning får amerikanska techbolag att framstå som renhåriga.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

I USA har marknadsekonomin tappat geisten för att konkurrensen satts ur spel. Den tesen driver ekonomen Thomas Philippon i en uppmärksammad bok som gavs ut i fjol.

Företagen har blivit färre och större samtidigt som det har blivit svårare för uppstickare att utmana. Produktivitetstillväxten är historiskt låg, men vinstmarginalerna historiskt höga – en signal att något är fel eftersom fria marknader brukar konkurrera bort stora vinstmarginaler över tid. 

Techjättarna är värst men också knepigast att få grepp om, mest för att deras dominans inte har lett till högre konsumentpriser. Det argumentet faller numera för döva öron och i tisdags lämnade Trump-administrationen in en potentiellt epokgörande stämningsansökan mot Google för konkurrensbrott. Liknande diskussioner förs i EU.

Man behöver dock inte vara Facebook eller Google för att manipulera marknader, det räcker utmärkt att vara en vanlig svensk matbutikskedja. 

Den svenska dagligvarumarknaden är Europas mest koncentrerade jämte Finlands – i princip ett oligopol dominerat av Ica, Coop och Axfood. 

I två intressanta artiklar beskriver DN hur Ica utnyttjar denna ställning.

Matproducenter som inte vågar ställa upp med namn vittnar om krav på sänkta priser och hot om bojkott. Eftersom Ica kontrollerar drygt halva den svenska marknaden vore det så klart en katastrof. Skånemejerier, Saltå Kvarn och Gevalia är alla exempel på företag vars produkter periodvis strukits ur Icabutikernas sortiment på senare år. 

Inte ens amerikanska Walmart kan konkurrera vad gäller marknadsmakt.

2018 rapporterade Konkurrensverket att 60 procent av svenska underleverantörer utsatts för ”otillbörliga affärsmetoder” i förhandlingar med butikskedjorna.  

De vanligaste vid sidan av hot om borttagna produkter, är krav på muntliga avtal i stället för skriftliga samt att producenterna måste röja vad som i praktiken är att betrakta som affärshemligheter. 

Full insyn gör det lättare för Ica att spela ut leverantörer mot varandra och kopiera produkter som kan säljas billigare under eget namn eftersom utvecklingskostnaderna pressas till noll. 

Föga förvånande är Icas vinstmarginaler skyhöga. 

Internationella jättar som franska Carrefour, brittiska Sainsbury’s och tyska Lidl kommer inte i närheten. Inte ens amerikanska Walmart kan konkurrera vad gäller marknadsmakt. Det luktar ruttet lång väg.

En utredning som presenterades i våras håller nu på att bakas om till lagförslag av Näringsdepartementet. Skälet är inte att regeringen bestämt sig för att sätta ned foten, utan nya EU-direktiv. 

Förhoppningen är att få bukt med de värsta översittarmetoderna genom att ge Konkurrensverket skarpare verktyg, till exempel möjlighet att bötfälla handlare som betalar leverantörer för sent eller tvingar dem att röja företagshemligheter. 

Tanken är att riksdagen ska ta ställning i vår. Det är inte en dag för tidigt. 

Fria marknader upprätthåller inte sig själva.