Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Det behövs fler skolakuter för elever som slåss och stör

Foto: Shutterstock / Shutterstock

Nu går Göteborg och Malmö i Stockholms spår och startar ”skolakuter”. Det är bra, både för bråkstakarna och för deras klasskamrater.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

”Stökiga elever tvångsförflyttas till det gamla fängelseområdet”, löd en DN-rubrik förra veckan. Den som väntade sig ett reportage om geografiterror i djupa fängelsehålor misstog sig, men det handlar ändå om ett ovanligt fenomen.

Verksamheten Elevator tar emot högstadieelever med oroande problem. ”Några fall är självklara, vissa har varit på gång att göra skolattentat, har brukat våld mot personal eller begått andra allvarliga brott där man känt nej, det här går inte,” säger elevhälsochefen Johanna Funke.

Elevator kan ses som ett straff men vistelsen är verkligen avsedd som en möjlighet för eleverna. De får hjälp med studierna, lär sig studiero och får samtal med kurator. 

Det är en både ambitiös och blygsam satsning. Ambitiös såtillvida att lärartätheten är stor, alla lärare är behöriga och det finns som sagt kurator. Men man kan bara ta emot sju elever i taget och de tillbringar antingen två eller fyra veckor på akuten. 

Inte konstigt att Göteborgs skolkommunalråd, Helene Odenjung (L), redan talar om att skapa en enhet till.

De bråkigas rätt att kvar är inte större än kamraternas rätt till lugn och meningsfulla lektioner.

Men fungerar verksamheten, växlar eleverna in på ett bättre spår? 

I Stockholm har en snarlik verksamhet, Skolakuten, funnits sedan 2013. År 2018 hade UR:s Skolministeriet ett reportage om akuten och intervjuade två elever som båda var där för andra gången. Det tyder tyvärr på att inga underverk skedde under den första vistelsen. 

Men Skolakuten tycks inte ha utvärderats systematiskt, otroligt nog. När fenomenet nu sprider sig - även Malmö har startat - måste det ske. Vad fungerar och vad fungerar inte?

Men oavsett detta är skolakuter helt rätt tänkt; det är viktigt att skolor snabbt kan lyfta ut störande och våldsamma elever. De bråkigas rätt att kvar är inte större än kamraternas rätt till lugn och meningsfulla lektioner. 

I grunden behöver vi en skola som håller studiero högt och från start övar barnen i disciplin och impulskontroll.

Sverige behöver överhuvudtaget fler typer av specialklasser. Vad gäller barn med särskilda behov har målet länge varit att de ska gå i vanlig klass och få extra stöd av specialpedagoger och assistenter. I praktiken finns det sällan resurser nog och alla barn passar inte nödvändigtvis i vanlig klass. Enligt en studie av Skolinspektionen mådde de barn som flyttades till så kallade särskilda undervisningsgrupper bättre, lärde sig mer och utvecklades socialt. Tyvärr kan köerna dit bli långa eftersom många kommuner ser ”alla i samma klass” som en sparmöjlighet. 

I grunden behöver vi förstås en reguljär skola som håller kunskapsfokus och studiero högt och från början övar barnen i disciplin och impulskontroll.

I UR-reportaget intervjuas ”Isabel”, som själv bad om att skickas tillbaka till Skolakuten när hon blev avstängd för andra gången, efter ett slagsmål. På akuten kunde hon få något gjort och lärarna hade tid. ”I min andra skola är det kaos. Det känns som en fritidsgård.”