Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Den gröna högern luktar ännu bensin

Ulf Kristersson (M) presenterar en ny klimatpolitik från Sveriges gröna höger
Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN

Om Moderaterna ska bli trovärdiga som klimatparti krävs det mer än en el- och teknikoffensiv. Kravet på sänkt bensinskatt måste exempelvis plockas bort.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Klimatfrågan blir allt viktigare för väljarna – nej, inte i Sverige, men väl i likasinnade länder som Norge och Tyskland. 

I den tyska valrörelsen toppar klimatkrisen listan över viktigaste frågor. Ett skäl är att klimatförändringarna har gått från att vara ett abstrakt framtida hot till att bli en överhängande fara här och nu. De återkommande översvämningarna har gjort väljarna oroliga på riktigt. 

En liknande effekt väntar troligen även i Sverige, förr eller senare. Om oppositionen till höger ska lyckas vinna valet nästa höst måste den erbjuda en trovärdig klimatpolitik. Det är inte minst viktigt för att locka över många kvinnliga väljare som fortfarande tvekar.

Moderaterna presenterade under måndagen vad man kallar för en ”ny klimatpolitik från Sveriges gröna höger”. Den innehåller en hel del som är viktigt och lovvärt. M lyfter fram behovet av mer fossilfri energi för att klara den snabba elektrifiering som Sverige står inför. 

Elmarknaden ska riggas om så att den planerbara elen blir mer lönsam än i dag. Det är viktigt, eftersom exempelvis kärnkraften bidrar med värdefulla tjänster till elsystemet – exempelvis svängmassa – som inte prissätts i dagsläget. Det snedvrider marknaden.

Ett annat utmärkt förslag är att utveckla Sverige som gruvnation. Den rödgröna regeringen har satt klackarna i backen och låter hellre länder som Kongo-Kinshasa utvinna de metaller och mineraler som krävs för klimatomställningen.

Moderaterna vill överlag skynda på tillståndsprövningen så att elnätet kan byggas ut snabbare och industrin ta de nödvändiga klimatkliv som krävs. 

Så långt är den gröna högern bara att applådera. Miljöpartiets låsningar kring alltifrån kärnkraft till gruvdrift riskerar att lägga hinder i vägen för elektrifieringen av Sverige.

Problemet är att Moderaterna förlitar sig nästan helt på teknikoptimismen. I övrigt handlar det mesta om att Sverige ska ”vara pådrivande” i världen och sätta upp ”mål för exportens klimatnytta”.

Det saknas skarpa förslag om hur utsläppen från exempelvis trafiken och jordbruket ska minska här och nu. I förra årets skuggbudget vek M till och med sju miljarder kronor för att göra det billigare att äga och köra bil, däribland en skattesänkning på bensin och diesel.

varnade man för ”en skattechock på bilen” som ”gör livet surt för vanligt folk”. Om M verkligen menar allvar med klimatpolitiken måste man upphöra med den sortens bilkramande.

Tvärtom måste partiet använda prisinstrumentet aktivt för att fasa ut det fossila – exempelvis kilometerskatt för tung trafik – samt rensa upp bland klimatskadliga subventioner, såsom reseavdragen i dess nuvarande form. 

När det gäller kriminalpolitiken är Moderaterna allergiska mot flumretorik, och kräver ”mönsterbrytande åtgärder”. Samma förhållningssätt borde genomsyra den gröna högerns klimatpolitik. Dit är det ännu en bit kvar.