Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Butiksdöden kräver att MP tänker om

Pandemin kan tömma redan plågade stadskärnor på butiker.
Foto: LASSE SVENSSON / KVP/EXPR
Miljöpartiet är ett hinder för ambitionen om tätare städer. Lokala miljöpartister hindrar ofta nödvändig förtätning.
Foto: TT NYHETSBYRÅN / Claudio Bresciani/TT

Pandemin är ett dödligt hot mot stadskärnorna. Men Miljöpartiets politik riskerar att förvärra problemen.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Externa köpcentrum och näthandel har under lång tid varit en svår konkurrent för butiker i stadskärnorna. Men pandemin har fått butiksdöden att accelerera.

”Det har hänt lika mycket det sista halvåret som jag trodde skulle ske i städerna de närmaste fem åren,” förklarade stadsutvecklaren Tomas Kruth för DN i veckan.

Nedlagda butiker har tidigare inte sällan ersatts av restauranger och kaféer. Men virusutbrottet och de hårdare restriktionerna för alkoholförsäljning slår nu undan benen även för dem.

Det är inte bara ett problem för företagen och deras anställda. Välfungerande stadskärnor har ett värde som mötesplats för hela samhället. Men igenspikade skyltfönster leder ofta till ökad otrygghet och mer brottslighet.

För att möta problemen vill bostadsminister Per Bolund, MP, se tätare städer. Det är rätt tänkt. Fler boende ger bättre kundunderlag, det minskar transportbehovet och leder också till ökad trygghet.

Mer kontroversiellt är att Per Bolund också vill se ett moratorium mot nya externa köpcentrum. Att från statligt håll inskränka det kommunala plan- och byggmonopolet vore mycket långtgående. Men ministern pekar på ett reellt problem. Externa handelsplatser kan hålla låga priser och locka med gratis parkering eftersom mark utanför stan är billig. Men samhället får ta notan i form av ökade utsläpp, längre bilköer och – i förlängningen – utbyggda vägar. Inte sällan är det staten som behöver bygga dem.

För stadskärnor är det svårare att erbjuda avgiftsfri parkering. När Ängelholms kommun nyligen provade sjönk rentav antalet besökare eftersom p-platserna fylldes av boende. Det utskällda MP-förslaget om parkeringsskatt skulle kunna hjälpa till att jämna ut spelplanen. 

Men Miljöpartiet är samtidigt ett hinder för ambitionen om tätare städer. 

Svenska stadskärnor omges i regel av ett band av glest bebyggda bostadsområden där invånarantalet inte sällan har halverats sedan invigningen. Men eftersom lokala miljöpartister ofta protesterar varje gång ett träd hotas är det svårt att få till den förtätning som krävs för att få underlag för handel och offentliga tjänster.

Inte heller på regeringsnivå agerar Miljöpartiet konsekvent. Det stora projektet under Peter Erikssons tid som bostadsminister var att staten skulle stötta framväxten av nya bostadsområden många mil från storstädernas centrum. Det är svårt att se ett mer effektivt förslag för att öka bilberoendet.

Per Bolunds förslag om att stötta omvandlingen av kontor och lokaler till bostäder framstår inte heller som genomtänkt. Kännetecknet för städer är just blandningen av bostäder och verksamheter. Lokaler omvandlas redan i snabbt takt, tar man bort för många förvandlas städerna till sovstäder.

Butiksdöden kräver att även Miljöpartiet tänker om.